bouwbericht

Metamorfose voor Tramremise Nieuwegein

infra 287

Aan de Remiseweg in Nieuwegein is deze maand begonnen met de vernieuwing en uitbreiding van de tramremise. Naast uitbreiding van het aantal sporen verrijst hier ook een nieuwe werkplaats met kantoor. Om de werkplaats en kantoor in de omgeving op te laten gaan, is gekozen voor groene gevelpanelen.

Metamorfose voor Tramremise Nieuwegein

Strukton Rail neemt de aanleg van het nieuwe spoor op de remise voor zijn rekening, inclusief een nieuwe wasstraat. Strukton verzorgt ook de aanleg van kabels en leidingen, de realisatie van het laad- en losspoor en de terreininrichting van de nieuwe werkplaats. Bouwbedrijf De Vries en Verburg uit Stolwijk bouwt de nieuwe werkplaats. Architect Pim Marsman is verantwoordelijk voor het ontwerp.

Verdubbeling van de vloot

De huidige tramremise is ruim dertig jaar oud en dient als stalling voor de 22 trams die momenteel tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein rijden. Uitbreiding van de tramremise heeft alles te maken met komst van de Uithoflijn, zegt woordvoerder Ron van Dopperen van de provincie Utrecht. De Uithoflijn is de nieuwe tramverbinding tussen Utrecht Centraal Station en Utrecht Science Park De Uithof. ,,Er komen 27 nieuwe trams bij, dat betekent meer dan een verdubbeling van de vloot. De Uithoflijn wordt in de zomer van 2018 in gebruik genomen. De nieuwe tramremise, die straks plek biedt aan 49 trams, moet dan klaar zijn.’’ Ook bij P + R De Uithof, het eindpunt van de Uithoflijn, komt een stalling voor zestien trams.

Lagere vloeren

De nieuwe trams voor de Uithoflijn worden gebouwd door CAF uit Spanje. Deze zijn anders dan de trams van de huidige vloot, onder meer omdat ze lage vloeren hebben. De huidige remise is niet geschikt om deze trams te beheren en te onderhouden. De oude trams worden in 2020 uiteindelijk allemaal vervangen door lage vloer trams, aldus Van Dopperen.

De Uithof, thuisbasis voor onder meer de Universiteit Utrecht, het UMC Utrecht en de Hogeschool Utrecht, wordt de komende jaren steeds drukker. Momenteel wordt gebouwd aan het Prinses Máxima Centrum (kinderoncologie) en nieuwbouw voor de RIVM. De gemeente verwacht een groei van het aantal bezoekers met 25 procent. Volgens berekeningen reizen in 2020 dagelijks meer dan 60.000 OV-reizigers naar de Uithof. Zij reizen nu met de bus. Het bustraject tussen Utrecht Centraal Station en De Uithof is echter een van de drukste busverbindingen van het land: de groei van het aantal passagiers is niet op te vangen met het inzetten van extra bussen, daarom is gekozen voor een tramverbinding.


Plaats: Nieuwegein
Opdrachtgever: Provincie Utrecht
Ramingsgroep: Nog niet bekend


 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels