bouwbericht

Nieuwe tunnel voor groeiend Barneveld

infra Premium 100

Nieuwe tunnel voor groeiend Barneveld

In Barneveld is deze week begonnen met de voorbereidende werkzaamheden voor de bouw van de Harselaartunnel onder de spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn. Ook worden kabels en leidingen omgelegd.

Grond-, Weg-, en Waterbouw en energie

Aanleggen Harselaartunnel onder de spoorlijn Amersfoort- Apeldoorn.Deze tunnel zal de gevaarlijke spoorwegovergang Stationsweg - Baron van Nagellstraat vervangen. Zie voor meer info de link naar een Cobouw-artikel.

BARNEVELD | € 50.000.000 - € 200.000.000

De tunnel vervangt de steeds drukker wordende spoorwegovergang in de Stationsweg/Baron van Nagellstraat, een van de drukste invalswegen van Barneveld. De tunnel is hard nodig, zegt Bertil Rebel van de gemeente Barneveld. ,,De gemeente Barneveld groeit enorm snel. In 2016 zijn 500 nieuwe woningen gebouwd, in 2017 komen er weer 500 huizen bij.

De gemeente Barneveld telt op dit moment circa 56.000 inwoners, maar groeit naar 70.000 inwoners in de periode tussen 2030 en 2035. Nieuwe woonwijken maken aanpassing van de infrastructuur noodzakelijk. Ook zijn we bezig met een nieuw bedrijventerrein van 34 hectare: bijna de helft is al verkocht. Het geeft aan dat het een geliefde gemeente is om te wonen en te werken’’, aldus Rebel. Verschillende partijen dragen financieel bij aan het circa 25 miljoen euro kostende project: naast de gemeente zijn dat de provincie Gelderland, het Rijk en ProRail. Volgens Rebel zijn er ook plannen voor de aanleg van een nieuwe rondweg rond Barneveld.

De Harselaartunnel wordt een tweebaanstunnel, met fietspaden er naast. Mocht de tunnel in de toekomst te krap blijken te zijn voor autoverkeer, dan bestaat de mogelijk er een vierbaanstunnel van te maken. Voor fietsers moet dan een aparte tunnel worden gerealiseerd. BPD.khandekar is verantwoordelijk voor het ontwerp.

Het is nog niet bekend wie de tunnelbak gaat bouwen; de aanbesteding loopt nog. De infrastructuur rond de tunnel wordt gedaan door BAM Infra. Daarbij gaat het onder meer om het reconstrueren van verschillende kruisingen, het aansluiten van de nieuwe infrastructuur op de Harselaartunnel en het vervangen van verkeersregelinstallaties. BAM Infra is intussen in Barneveld begonnen.

De aanleg van de tunnel – en de infrastructuur rond de tunnel- gaat in totaal twee jaar duren. De gemeente heeft twee grote omleidingsroutes ingesteld. Doorgaand verkeer op de A1 en de A30 wordt via de snelwegen omgeleid. Het fietsverkeer kan nog wel tot en met de zomervakantie gebruik maken van de huidige overgang; daarna wordt er een tijdelijke fietsoverweg aangelegd.


Plaats: Barneveld
Opdrachtgever: Gemeente Barneveld
Ramingsgroep: 25 miljoen euro


 

Reageer op dit artikel