bouwbericht

Imposante houtconstructie station Ede-Wageningen

infra 44

Imposante houtconstructie station Ede-Wageningen

Met een nieuw station krijgt Ede in 2021 een blikvanger van jewelste. Opvallend in het ontwerp is de houten kap, over een lengte van zo’n 200 meter: daarmee wordt het een van de grootste houtconstructies van Nederland, zegt Kiki Jamar van Projectgroep Spoorzone Ede, opdrachtgever van het project. In deze projectgroep zijn de gemeente Ede, NS Stations en ProRail vertegenwoordigd. De projectgroep heeft de ambitie om hout van bomen uit de omgeving te gaan gebruiken. Mecanoo Architecten en Movares zijn verantwoordelijk voor het ontwerp van het nieuwe station Ede-Wageningen.

Dit station vormt de poort naar de Veluwe en de Gelderse Vallei; om de uitstraling van het nieuwe station zoveel mogelijk te laten aansluiten op de groene omgeving, wordt veel gebruik gemaakt van natuurlijk bouwmateriaal. Het is nog niet bekend wie de hoofdaannemer wordt: de aanbestedingsprocedure start begin volgend jaar. De bouwwerkzaamheden start eind 2018 of begin 2019. De bouw gebeurt ‘met de winkel open’, om met de woorden van de opdrachtgever te spreken: het huidige station blijft tijdens de werkzaamheden in bedrijf. Het nieuwe station schuift iets op, in de richting van de Kazerneterreinen.

Door de toename van het aantal treinreizigers is het huidige station te klein geworden, aldus Jamar. ,,Zeker in de spits is het erg druk en soms lastig overstappen. Bovendien is een aantal voorzieningen verouderd. Het station is echt aan vernieuwing toe.’’

Andere reden voor nieuwbouw/uitbreiding is het feit dat station Ede-Wageningen straks aansluit op het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Jamar: ,,Dit programma houdt in dat er meer treinen stoppen. Daarom gaan we ook een extra perron bouwen.’’

Het aantal stationwinkels neemt toe, verder komen er comfortabele wachtruimtes en nieuwe toiletten en liften. Ook opvallend in het ontwerp is een ‘elegante toren’, een nieuw landmark voor de omgeving. Op de begane grond van deze toren bevindt zich de hoofdingang van de zuidzijde van het station.

Verder komt er een nieuwe P + R garage, met plek voor meer dan 500 auto’s. Verder worden er twee fietsenstallingen gerealiseerd: een stalling voor 6000 fietsen en een stalling voor 1800 fietsen.



Plaats: Ede
Opdrachtgever: NS Stations, ProRail en Gemeente Ede
Ramingsgroep: 12.5 tot 25 miljoen euro



 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels