blog

Schuld

infra Premium 1993

Schuld
Ingrid Koenen Foto: Suzanne van de Kerk

Het drama bij de zeesluis IJmuiden is een enorme strop voor BAM en VolkerWessels. De ontwerpfout kost beide partijen 200 miljoen euro, maar heeft ook enorme consequenties voor de planning. De oplevering loopt 27 maanden vertraging op. En daarmee worden allerlei harde contracteisen gebroken.

Rijkswaterstaat zegt serieus te hebben overwogen de bouwers in gebreke te stellen en het contract op te zeggen. In theorie zou dat kunnen, maar in de praktijk zit ook de opdrachtgever in de tang. Het openbreken van het contract is geen reële optie. Het is veel makkelijker de bouwers als schuldige aan te wijzen en die verder te laten aanmodderen.

Nu komt de minister met een koopje weg. Zij betaalt 600 miljoen euro voor de grootste sluis ter wereld. Contract is contract. Er zijn wel wat extra kosten voor het Rijk door het langer openhouden van de Noordersluis, maar die vallen in het niet bij de 200 miljoen die de bouwers moeten ophoesten.

De minister kan het dan ook niet nalaten haar brief aan de Tweede Kamer vilein af te ronden met: “Tot slot wil ik benadrukken dat OpenIJ, BAM en/of VolkerWessels niet gecompenseerd worden voor de verliezen die het gevolg zijn van de door hen gemaakte ontwerpfout.”

Want wie wil nu verder met een halfafgebouwde zeesluis? Als de twee grootste bouwers van Nederland zo’n project al niet aankunnen? Zo’n besmet werk zou alleen tegen enorme meerkosten kunnen worden afgebouwd.

In dat geval draaien niet meer de bouwers op voor de kosten van honderden miljoenen euro’s, maar de belastingbetaler. En dat zou dan weer tot enorm politiek gekrakeel leiden en mogelijk minister Van Nieuwenhuizen in de problemen brengen. Nu verslechtert vooral de positie van Rob van Wingerden en Jan de Ruiter.

Reageer op dit artikel