blog

Ontsluit de periferie!

infra Premium 458

Ontsluit de periferie!

Het spoorwegennet van Nederland is één van de beste ter wereld. Volgens de Australische professor Graham Currie behoort ons spoorwegsysteem tot de toptien van de wereld. Zo roemt hij de tienminutendienstregeling tussen Amsterdam en Brabant. Ons spoorwegennet is één groot metrosysteem, aldus Currie. Gelijk heeft’ie.

Tegelijk zijn er nog altijd grote gebieden Nederland die nauwelijks per openbaar vervoer bereikbaar zijn. Neem Oost-Groningen en Zuidoost-Drenthe. Een busrit vanuit de gemeente Westerwolde naar de provinciehoofdstad Groningen neemt gemiddeld zes kwartier in beslag, vaak meer. Met de auto rijd je die 60 kilometers in een kleine drie kwartier.

We laten de grensregio met honderdduizenden inwoners geïsoleerd links liggen. Een regio die op veel lijstjes slecht scoort. De gemeenten Stadskanaal, Coevorden en Westerwolde behoren tot de sterkst krimpende van ons land. Emmen werd in 2016 en 2017 uitgeroepen tot de minst aantrekkelijke van de 50 grote gemeenten in Nederland. Het ironische is dat de naastgelegen Duitse grensregio Emsland tot de sterkste groeiregio’s van de hele Bondsrepubliek hoort.

Samen met Vincent de Heus, student aan de Universiteit Twente, becijferden wij dat de aanleg van een ontbrekend stuk spoor tussen het bestaande treinstation Emmen en het door de provincie Groningen te reactiveren treinstation Stadskanaal zo’n 250 tot 300 miljoen euro kost, én nagenoeg economisch rendabel is. Hiermee ontstaat een snelle en directe treinverbinding die de hele oostelijke grensregio tussen Groningen en Twente met elkaar verbindt. Oost-Groningen, Emmen, Coevorden en Hardenberg worden aantrekkelijke woonplaatsen voor treinforenzen uit Twente, Groningen en Zwolle.

Momenteel lobbyt de reizigersvereniging Almelo-Mariënberg keihard om deze rechtstreekse verbinding tot stand te brengen. De eerste successen zijn daar: Stadskanaal, Emmen en Hardenberg hebben de wens voor deze verbinding opgenomen in hun kersverse coalitieakkoorden. Nu zijn de provincies aan zet. Zijn Groningen, Drenthe en Overijssel bereid om samen te werken aan een gebiedsoverstijgende economische structuurversterking? Na de zomer beginnen de eerste schermutselingen in aanloop naar de Statenverkiezingen. Ik ben benieuwd.


Maurits Schilt, hoofd Witteveen+Bos-kantoor Heerenveen

Reageer op dit artikel