blog

Vier de file

infra 578

Vier de file

Ja. Ik houd er ook niet van. Probeer er om heen te rijden. En ben dan net zo ‘slim’ overigens als vele anderen. Dan de echte dommeriken. Die gaan er elke dag op dezelfde tijden in staan. Files. Het zijn zo ongeveer de laatste onzekerheden in ons dagelijks bestaan.

De andere twee zijn plotseling ernstig ziek worden en een onverklaarbaar kapotte gadget. Maar wie mag kiezen uit de drie, die weet het wel. Doe mij er nog maar een kilometertje bij.

De kabinetsformatie duurt ongetwijfeld zo lang omdat het Planbureau voor de Leefomgeving eerst uit moet rekenen hoeveel wegbanen er bij moeten om de maximale snelheid op te trekken naar 140 km. Omdat onze economie het beter doet dan in Frankrijk en Italië, is 130 km alleen voor sukkels.

Files als onverwachte gebeurtenis waar wachten de oplossing voor is, zijn eigenlijk een kans om eens goed om ons heen te kijken en daarover te mijmeren. Om vast te stellen hoe rijk we eigenlijk zijn (let op leeftijd en omvang van de buurbolides). Of hoe ongeduldig we zijn (“de 5e baan gaat sneller. Shit, de 3e”). En natuurlijk ook, hoe dom: zelfs nagenoeg stilstaand, zijn er die op een ander botsen.

Maar verreweg de meesten gaan bellen. Vooral prettig voor types die ook nog eens praten met hun handen of zelfs armen.

Terug naar de kabinetsformatie. Ik hoop toch zo dat ze eindelijk ophouden met filebestrijding. Beter dat ze afspraken maken over het bestrijden van onderhoud aan de weg, verkeersongevallen en vrachtwagenchauffeurs. Onderhoud alleen nog tussen 23h00 en 5h00; maar dan wel permanent. Veroorzakers van verkeersongevallen worden bestraft. En vrachtwagenchauffeurs gaan aan de ketting: maximaal 80 km op de eerste baan. Investeren doen we in dijkversterking. Dat is dan weer een onzekerheid minder.



Lenny Vulperhorst is adviseur bij Andersson Elffers Felix Utrecht.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels