blog

De beste van het Westen

infra 351

De beste van het Westen

In de week dat er een nieuw Kabinet is geïnstalleerd, dat fors gaat investeren in de infrastructuur, is er weer eens uitgerekend dat files tot hoge (lees: onacceptabele) maatschappelijke en economische kosten leiden.

Tegelijkertijd laat de ANWB weten dat haar leden vooral een hekel hebben aan vrachtauto’s die inhalen en gek worden van het breiwerkje van Melanie Schultz. Zij heeft ons opgezadeld met een onlogisch patroon van wisselende maximum snelheden met als gevolg gasgeven, remmen en stilstaan. Misschien een idee om dat op de startbanen van Schiphol te introduceren?

Wie weleens in het buitenland komt, voelt aan zijn water dat wij een relatief effectief en efficiënt wegennet hebben. En als wij klagen over een lichte hoofdpijn (5 minuten vertraging bij knooppunt Joure) dan vergeten we dat een file elders in de wereld al gauw een infarct is.

Grappig eigenlijk dat er naar mijn weten nooit eens via internationaal vergelijkend onderzoek is uitgezocht, hoe goed wij het wel niet getroffen hebben met ons klein leed. Dat geldt denk ik ook voor de verkeersdruk in Nederlandse steden. Hoge parkeertarieven en goed lokaal openbaar vervoer zorgen daarvoor. Het omgekeerde model (lage parkeertarieven en slecht openbaar vervoer) zorgt overal in de wereld voor ellende. Met heel veel lawaai, stank en fijn stof als bijproducten.

Nederland is altijd trots op ranglijstjes waaruit blijkt dat wij gelukkig, gezond of slim zijn. Daarom is het jammer dat we niet vaker verwijzen naar een recent onderzoek van het World Economic Forum waaruit blijkt dat de Nederlandse infrastructuur op nummer 3 staat. Na Hong Kong en Singapore presteren wij mondiaal uitstekend. We zijn zelfs de beste van de Westerse wereld.



Lenny Vulperhorst, Adviseur Andersson Elffers Felix Utrecht
l.vulperhorst@aef.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels