blog

Bxl

infra Premium 165

Bxl

Ik ben een grote fan van Brussel. Lang geleden ontdekte ik de schoonheid en het kosmopolitische karakter van de stad toen ik er namens de vakbond lobbyde voor fatsoenlijke harmonisatie van arbeidsvoorwaarden. Iets waar het Nederlands voorzitterschap van de EU zich nu weer druk om maakt. En terecht.

Maar enfin, terug naar Brussel. Hoe kunnen we die prachtige stad redden voor fysieke en infrastructurele aftakeling? De renovatie van een beeldbepalend gebouw als het Paleis van Justitie loopt na achttien jaar stilstand en soms verbouwen extra vertraging op, omdat de steigers zijn doorgeroest. En de Montgomerytunnel uit 1971 blijkt begin dit jaar zo verwaarloosd te zijn, dat de tunnel in beide rijrichtingen moet worden afgesloten. Grappig is te zien hoe laconiek ‘Brussel Mobiel’ dit nieuws brengt. Het is niet anders. En het is niet de enige tunnel. We zorgen voor omleidingen.

En juist dat leidt tot lange vertragingen. De omleidingen zijn keurig aangegeven, maar uiteindelijk komen de omleidingswegen toch weer bij elkaar en loopt de omleidingsweg van één baan vervolgens vast op een van de grootste en breedste rotondes van Brussel waar het verkeer in hoge snelheid van oprit naar afrit scheurt.

Probeer daar maar eens op te komen. Ik denk dat Jan Hendrik Dronkers van Rijkswaterstaat zijn Belgische vrienden de helpende hand moet aanreiken. Het kan niet anders. Nederland heeft namelijk een jarenlange voorsprong op de Belgen als het over verkeersmanagement gaat.

Het helpen om de mobiliteit in de stad op gang te houden is toch wel het minste dat wij kunnen aanbieden. Geen geld, want die tunnels kunnen wel eens echt versleten zijn, maar deskundigheid om van A naar Z te reizen.

Reageer op dit artikel