artikel

Spoortunnel

infra Premium 1230

De komst van extra sneltreinen tussen Groningen en Leeuwarden komt sneller dichterbij dan gepland. ProRail ligt voor op het schema om de spoorlijn daarvoor geschikt te maken. Onder andere alle stations worden van langere perrons voorzien. Reiziger kunnen dan vier keer per uur tussen de beide provinciale hoofdsteden reizen.

Het nieuws werd donderdag bekend gemaakt tijdens het op zijn plek schuiven van de spoortunnel in Hurdegaryp, die door aannemer Heijmans wordt gebouwd. Eerder op de dag had de aannemer de tunnel in Feanwâlden over twee stalen balken met vet naar zijn definitieve plek geschoven. Aannemer BAM werkt ook op verschillende plaatsen aan het spoor, onder andere aan de verlenging van verschillende perrons. ProRail hoopt volgend jaar klaar te zijn. Het acht kilometer lange traject tussen de stations Hoogkerk en Zuidhorn wordt verdubbeld. Zuidhorn krijgt een keerspoor voor de pendeltrein. Verder worden onder andere vijf particuliere overwegen worden gesloten, terwijl drie onbeveiligde overgangen van spoorbomen worden voorzien. Voor het project is 171 miljoen euro beschikbaar.

Reageer op dit artikel