artikel

Strukton Rail: ‘Jongeren weten ons te vinden’

infra Premium 1113

Strukton Rail: ‘Jongeren weten ons te vinden’
Moerdijkbrug Strukton

Iedereen weet het: de arbeidsmarkt is krap, personeel is schaars en organisaties moeten inventief zijn. Maar hoe doen bedrijven dat laatste? Hoe houden ze hun mensen vast en hoe zoeken ze nieuwe medewerkers? Bij Strukton Rail gaat het om trots en passie.

Aan het woord is Marinda Agterberg. Als Recruitmentmanager bij Strukton Rail wordt ze dagelijks geconfronteerd met dat ene moeilijke vraagstuk waar veel bedrijven mee woorstelen. Hoe kom je aan goed personeel?

Kun je heel kort iets vertellen over Strukton Rail?
“Wij zijn een toonaangevend spoorbedrijf, verantwoordelijk voor het onderhoud van zo’n 4000 kilometer aan spoor in Europa. We voeren innovatieve projecten uit om het spoor veilig en beschikbaar te houden en te maken. Daarbij maken we gebruik van veel technisch vernuft, onder meer in ons machinepark.”

Wat voor soort mensen werken bij jullie?
“Daar kan ik kort over zijn: mensen met passie. De spoorwereld is een aparte wereld, barstensvol innovatie, en dat vereist passie voor je vak. Onze medewerkers werken dan ook met trots bij Strukton Rail.

Kun je dat laatste onderbouwen?
“Neem ons laatste medewerkerstevredenheidsonderzoek. Onze medewerkers gaven ons gemiddeld maar liefst een 8,1. Met name betrokkenheid en ruimte voor eigen initiatief werden genoemd als onderscheidende kenmerken van Strukton Rail.”

Hoe houd je dergelijke tevreden medewerkers bij je aan boord?
“Door innovatief, inlevend en initiatiefrijk te zijn en te blijven. Wat die laatste twee onderwerpen betreft, wij besteden veel aandacht aan persoonlijke ontwikkeling en groei van medewerkers. Dat uit zich bijvoorbeeld in het feit dat medewerkers veel zeggenschap hebben over hun eigen werk. Over wat ze wel en niet doen, over hoe ze hun vakmanschap ontwikkelen.”

Dat is nog wat abstract. Kun je daar een voorbeeld van geven?
“Zeker, kijk bijvoorbeeld naar onze monteurs die aan het spoor werken. Een monteur die buiten werkt is normaal gesproken overgeleverd aan de binnendienst als het gaat om planning en levering van materialen. Traditioneel is het zo dat binnenwerk en buitenwerk gescheiden werelden zijn. Bij ons kan dat anders. Wij geven monteurs eigen ruimte voor voorbereidende werkzaamheden. Ze mogen bijvoorbeeld zelf invloed uitoefenen op hun rooster en de planning van hun materialen. Dat levert meer gevoel van eigenaarschap en tevredenheid op.”

Personeelstekort in de bouw

Personeelstekort in de bouw
Verder nog dingen waarmee jullie je mensen binden en boeien?
“Wij vinden veiligheid van ons personeel ontzettend belangrijk. Dat zeggen we niet alleen, maar ook bieden we complete veiligheidsprogramma’s aan. Daarnaast hebben we programma’s voor verschillende doelgroepen. Zoals Scope, ons jongerennetwerk. Zij organiseren seminars, maar bijvoorbeeld ook een dagje meelopen met onze inspirerende directeur. En we hebben opleidingsprogramma’s, zoals FIT, een traineeprogramma voor young professionals. Tot slot wil ik onze nauwe samenwerking met het Railcenter noemen, een opleidingsinstituut dat samen met de sector zorgt voor vakinhoudelijke ontwikkeling.”

Vasthouden van mensen is lastig, vinden van nieuwe mensen is misschien wel lastiger. Hoe doen jullie dat?
“Op verschillende manieren. Via een referral programma laten we onze eigen medewerkers invloed uitoefenen op wie hun nieuwe collega wordt. Ook benaderen we specialisten van buiten de bouw, bijvoorbeeld uit de energiebranche. Zij doen vaak hetzelfde soort werk, maar in een andere sector. Jongeren, ouderen, zij-instromers, voor iedere doelgroep is er plek en hebben we een aparte benaderingswijze.”

Ook restauratiebedrijven

Ook restauratiebedrijven
En werkt dat?
“De arbeidsmarkt is krap, het aantal vacatures stijgt explosief, ook bij ons, maar desondanks werpen de verschillende recruitmentrajecten hun vruchten af. Ook jongeren weten ons te vinden. Bijvoorbeeld door de specifieke programma’s die we voor ze hebben, zoals FIT. Maar bijvoorbeeld ook door onze samenwerking met de Hogeschool Utrecht. We dragen bij aan de minor Railtechniek met onder andere colleges en praktijkopdrachten. Zo prikkelen we jongeren om aan ons te denken als mogelijk toekomstige werkgever.”

Reageer op dit artikel