Het laatste stukje Betuwelijn
Foto: Ruben Meijerink / APA FOTO

artikel

Het laatste stukje Betuwelijn

infra 584

In de buurt van Babberich zijn medewerkers van Dura Vermeer bezig met het vrij leggen van kabels langs het spoor tussen Zevenaar en de Duitse grens.

Het zijn de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van het zogenoemde Derde Spoor, waar de komende zomer mee begonnen word. Het is het laatste ontbrekende stukje Betuwelijn tot aan de Duitse grens. In Nederland gaat het om een stuk spoor van 3 kilometer. In Duitsland komt er 70 kilometer nieuw spoor bij, tussen Emmerich en Oberhausen, al kan de aanleg daarvan nog even op zich laten wachten wegens vertragingen bij het verkrijgen van vergunningen.

Bovenleidingen

Bedoeling van de operatie is dat de Betuweroute beter aansluit op het Duitse spoornetwerk. Ook hoeven (snelle) reizigerstreinen en goederentreinen straks minder op elkaar te wachten. En er ontstaat ruimte voor de nieuwe regionale treindienst van Arnhem naar Düsseldorf.

Behalve een derde spoor, brengen ProRail en Dura Vermeer ook een nieuw Europees beveiligingssysteem (ERTMS) aan. Ook vervangen ze het 15 Kilovolt bovenleidingsysteem voor 25 Kilovolt. Dat voldoet aan de nieuwe Europese eisen. Het systeem wordt ter hoogte van Elten aan het Duitse spanningssysteem gekoppeld.

In 2018 moeten de eerste treinen over het derde spoor kunnen rijden.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels