artikel

De bypass van Utrecht Centraal

infra 9

De bypass van Utrecht Centraal

“Een paar tegenvallers en Utrecht ligt plat” – “ProRail zegt sorry voor chaos”. Anderhalf uur OV-storing op maandagmorgen op Utrecht Centraal en half Nederland is van slag.

Zomaar wat koppen uit zomaar wat kranten over de aanpassingen op het drukste station van Nederland. Soms omreizend met de trein heb je rustig de tijd om dat eens uitgebreid te lezen. Vermijdelijk of onvermijdelijk vraag je je dan af als projectmanager.

Alle risicoplanningen en beheersmaatregelen ten spijt heb je soms ook wel eens gewoon pech. Bij complexe technologie, daar heb je het bij Utrecht Centraal wel over, gaan dingen soms niet altijd in één keer goed. Daar kunnen we voortdurend over klagen, maar dat is nu eenmaal wel de wereld van deze complexe technologische projecten. Laat staan als ze dan ook nog eens in de publieke omgeving plaatsvinden waar iedereen z’n eigen belang of belangetje heeft.

Single point of failure

We kunnen dus klagen over alles wat er fout kan gaan met Utrecht Centraal, maar het probleem zit mijns inziens veel dieper. Dat zit in het ontwerp van het spoorsysteem rondom dit landelijke knooppunt van spoorwegen. We hebben samen een “single-point-of-failure”, zonder reële terugvalmogelijkheden, gecreëerd. Geen bypass of ringspoor zoals bij Amsterdam en andere grote steden in de wereld.

Waarom eigenlijk geen Oostelijke-Westelijke en Noordelijke-Zuidelijke bypass om Utrecht heen, met een kruisstation à la Duivendrecht, om zo snel over te kunnen stappen op Noord-Zuid-, Oost-West-lijnen of lokaal openbaar vervoer naar Utrecht zelf. Zo hebben doorgaande treinen ook een alternatief. Wellicht wordt Utrecht Centraal dan ook een minder kritisch knooppunt.

Storingen onvermijdelijk

Het oplossen van complexe infrastructurele problemen vraagt strategische politieke keuzes. Als de politiek echt serieus is over de rol van het OV in de duurzame toekomst van Nederland zal ook hier de portemonnee getrokken moeten worden om de grootste knoop in het Nederlandse OV voor eens en voor altijd op te lossen. Want zoals iedereen al sinds 1843 zou moeten weten is Utrecht Centraal nooit af en blijven storingen dus onvermijdelijk. Niet alleen bij normale bedrijfsvoering maar zeker bij die immer terugkerende projecten.

En zo’n bypass om Utrecht lijkt mij nu echt een voorbeeld van een “beter project voor een betere wereld….”. Goed voor de reiziger, goed voor ProRail, goed voor NS en goed voor de bouw. Dus goed voor Nederland!

Marco Buijnsters, business consultant, trainer & coach Projectmanagement bij Balance – Advies/Projecten/ Interim

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels