artikel

Werk in uitvoering

infra Premium 372

Werk in uitvoering

Het Utrechtse Jaarbeursplein heeft momenteel meer weg van een viskwekerij. In de afgelopen weken is 100.000 kuub zand afgegraven en daarna is het onderwaterbeton gestort.

Diep onder het maaiveld doen duikers het moeilijke werk. Boven hun hoofden drommen de toeschouwers samen.

“Kijk, het is weer druk op de eretribune”, zegt projectmanager Jeroen Toet van Bouwcombinatie Jaarbeursplein (Van Hattem en Blankevoort en Visser & Smit Bouw). Hij wijst naar de trappen van het Utrechtse Jaarbeursplein die reizigers toegang geven tot het Centraal Station. Daar zitten en staan soms een paar honderd toeschouwers te kijken naar wat Toet en zijn team allemaal uitspoken, op één van de drukste bouwplaatsen van Nederland. Het is daarmee een geduchte concurrent van het naastgelegen Beatrixtheater.

“Prachtig schoon zand”

Tijdens het bezoek van Cobouw rijden zandwagens af en aan. Toet schat dat er zo’n vijfduizend ritjes nodig zijn om de meer dan 100.000 kuub “prachtig schoon” zand uit de 12 meter diepe bouwkuip af te voeren.

Ondertussen hebben de graafmachines en de zandwagens plaatsgemaakt voor betonmixers en mobiele pompen, die het gigantische zwembad vullen met 8000 kuub onderwaterbeton. De ondervloer van de parkeergarage, waar vanaf maart 2018 achthonderd auto’s in passen, wordt 1 meter dik. Al dat beton moet er voor de Kerst inzitten, zodat de kuip in januari 2017 kan worden leeggepompt. Duikers begeleiden de betonstort en controleren tevens of de damwanden lekvrij zijn en de wapeningskooien op hun plaats liggen. 1200 Ankerpalen moeten ervoor zorgen dat de vloer op zijn plek blijft liggen.

Betonnen stempelraam als dak

Bijzonder aan het project in hartje Utrecht en één van de redenen dat Van Hattum en Blankevoort en Visser & Smit Bouw de aanbesteding wonnen, is het stempelraam. Toet: “Geen stalen stempelraam dat de 881 damwanden op hun plaats houdt, maar een betonnen versie. Die hoeft niet verwijderd te worden, maar vormt straks het dak. Omdat er nogal wat zwaar materieel over beweegt, kun je je voorstellen dat de boel nogal zwaargewapend is. Het stempelraam wordt ondersteund door 69 Leka-palen, die we uiteindelijk verwijderen als de garage dicht is.”

Omdat in het stempelraam, dat straks dus dienst doet als plafond van de parkeergarage, alle mantelbuizen al zijn aangebracht, moest de engineering veel eerder gereed zijn. Toet: “In het ontwerp is geen plaats voor kabelgoten en leidingen. Alles is straks weggewerkt. Het enige dat nog zichtbaar is, zijn de damwanden. Die spuiten we Ferrari-rood.”

Om de overlast voor de omgeving – de bouwplaats ligt midden tussen het nieuwe Utrechtse stadskantoor, het Beatrixtheater en het hoofdkantoor van de SNS-bank – zoveel mogelijk te beperken, moeten Toet en zijn team verschillende kunstgrepen uithalen. “Het voorboren en drukken en eventueel intrillen van de damwanden deden we hier ‘s ochtends heel vroeg. Dat hoef je in de buurt van een woonwijk niet in je hoofd te halen, maar hier willen ze onder kantoortijden zo weinig mogelijk lawaai.”

Eerder vermaak dan overlast

Toet meent echter te weten dat het werk eerder vermaak dan overlast oplevert. “We hebben de hele dag bekijks. Laatst belde een secretaresse van een SNS-directeur. Haar baas was jarig en ze wilden hem verrassen met een rondleiding op de bouwplaats. Mooi toch?”

Recht tegenover de bouwput, op de zesde verdieping va n het nieuwe Stadskantoor, huist de afdeling Bouw- en woningtoezicht van de gemeente Utrecht. Toet: “Die  kijken me dus letterlijk op de vingers. Maar het zijn weliswaar kritische, maar ook uiterst kundige mensen. Mooi dat die eens eerste rang zitten.”

Als alles volgens planning verloopt, wordt de bouwput in januari leeggepompt. Dan kan worden begonnen met de afbouw. Toet: “Dat gebeurt van onderaf. We werken langzaam naar boven. Door de gaten van het stempelraam hijst een torenkraan prefab-breedplaatvloeren naar binnen die de verdiepingsvloeren van de parkeergarage vormen. Als het dak erop zit, halen we de Leka-palen weg en vervangen we die voor betonnen kolommen.” In maart 2018 moet de garage in gebruik genomen zijn.

Twee maanden later is ook het erboven gelegen plein klaar. Ook dat doen Van Hattum en Blankevoort en Visser Smit Bouw. Toet: “Het plein wordt een blikvanger. Met veel natuursteen, veel groen en een waterpartij.”

Of dat plein net zoveel bezoek trekt als de bouwplaats nu, is nog maar de vraag. Het is lunchtijd: de eretribune stroomt nog voller dan hij al was.

Reageer op dit artikel