artikel

Turfmarkt

infra

Turfmarkt

Ik durf de stelling wel aan. De slechtste looproute in Nederland ligt in Den Haag, namelijk die van het Centraal Station naar het Spui.

De richting maakt nog weleens verschil: zand in je ogen bij tegenwind. Dwarrelend zwerfafval dat voorbij vliegt met wind mee. Maar er is een aantal constanten. Het is er altijd onaangenaam. Het is verkeerstechnisch een rommeltje. De bestrating is spekglad en verwaarloosd. Het is er permanent vervuild, ondanks de noeste pogingen van de mannen die de straat schoonmaken. Functioneel klopt het ook niet.

Het is eigenlijk een verbindingsstraat, een soort kantoorgoot, waar iedereen haast heeft, terwijl er allerhande onhandige barrières zijn zoals een supermarkt, een overstekende tram en mensen die lopen te lummelen. Bovendien loopt je zo ongeveer over een bouwplaats. En als het regent (en waait) is alles op de Turfmarkt (want daar hebben we het over) twee keer zo erg.

Volgende week krijg ik nu vast een mailtje van een PR-medewerker van de gemeente Den Haag die me uitlegt dat dit tijdelijk is (er wordt immers pas zo’n jaar of tien gebouwd en dat gaat nog minstens zo lang door).

Maar genoeg geklaagd, wat kan hieraan gedaan worden? Ten eerste, morgen al beginnen om er toch een aangename openbare ruimte te maken, desnoods tijdelijk (dus niet wachten tot de laatste bouwkraan weg is). Ten tweede, iets slims bedenken waardoor de trek uit de goot is. Dit lijkt me een uitdagende opdracht voor een ontwerper, die verstand heeft van transitiezones (stationshallen, grote publieke ruimten of een vliegtuigterminal). Nu wijken veel van onze beste ontwerpers uit naar het buitenland (Houben, Geuze); goede gelegenheid om ze uit te nodigen deze entree van Den Haag internationaal concurrerend te maken.

Lenny Vulperhorst, Andersson Elffers Felix Utrecht       

l.vulperhorst@aef.nl 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels