artikel

Taludbeton nieuwe Twentse vinding

infra

Taludbeton nieuwe Twentse vinding

Betoncentrale Twente, TWW-dochter Negam en waterschap Vechtstromen werken samen in de ontwikkeling van een speciale betonsoort voor toepassing in stuwen en taludbekledingen in de waterbouw. Het wordt nu voor het eerst als grootschalige pilot toegepast bij een vispassage.

Het gaat om het zogenaamde Talud Beton Met Open Structuur (TBMOS), waarin 100 procent gerecycled toeslagmateriaal wordt verwerkt. Het beton kan worden toegepast als alternatief voor normaal beton en breuksteen dat vaker in oeverbekledingen wordt toegepast. “We zien nu nog heel vaak dat breuksteen wordt toegepast, maar het materiaal heeft een aantal nadelen”, legt projectleider Jos Brand van Negam uit. “Het wordt vaak gelegd in lijmmortel en dat is erg gevoelig, vooral als het wat ouder wordt. Je krijgt dan last van scheurvorming en aantasting door algen. Een ander nadeel is dat breuksteen niet altijd even makkelijk aan te brengen is. Het moet vaak in verschillende lagen. Een alternatief is beton, maar dat is voor oeverbekleding eigenlijk te glad, en heeft niet een heel vriendelijke uitstraling.”

Brand ging dus op zoek naar een materiaal dat makkelijker te verwerken is, en toch een grovere, wat meer natuurlijke uitstraling heeft. “Samen met de betoncentrale ontdekten we dat we een grove betonsoort konden maken met gebroken betonpuin als vulmiddel die perfect was voor deze toepassing. Juist door de ruige uitstraling is het geschikt als naadloze aansluiting in een natuurlijke omgeving.”

Het grootste voordeel van het beton is dat het aanbrengen veel makkelijker is. “Dat kan gewoon machinaal en in één laag. Bovendien kan het in een natte omgeving verwerkt worden. Dat kan aanzienlijk schelen in de bronbemaling.”

Het TBMOS heeft wel een klein nadeel. “De structuur is zó open dat er al snel zaden en vocht in komen. Als dat boomzaden zijn die ontkiemen, loop je het risico dat het materiaal in de loop van de jaren wordt aangetast door wortelvorming. Daarom kunnen we de betonlaag voorzien van een sealmortel die de laag afsluit. Door het erop te bezemen, houdt het de ruige structuur.”

Waterschap Vechtstromen wilde na een aantal testen het beton nu grootschaliger als pilot toepassen in een vispassage. Het gaat om 240 kuub beton.

Brand denk niet dat het daarbij blijft. “Dit is nu een eerste toepassing op een wat groter gebied, maar ik denk dat het ook op veel andere plaatsen te gebruiken is. Je ziet nu dat voor wegkanten van b-wegen vaak grasbetonblokken worden gebruikt. Daar ontstaat ook vaak een begroeiing door de specifieke vorm. Daar is TBMOS, maar dan zonder seal, een heel goed alternatief.“

Negam heeft geen plannen om de betonsoort exclusief te houden. “Het is er nu, dus iedereen kan het gebruiken. Wij gaan gewoon weer op zoek naar iets nieuws. We willen in deze markt blijven innoveren.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels