artikel

Slimme laadpalen in Utrechtse wijk

infra

Slimme laadpalen in Utrechtse wijk

De gemeente Utrecht heeft vandaag de eerste vehicle-to-grid (V2G)-laadpaal van General Electric in de wijk Lombok officieel geplaatst. Hij kan accu’s van auto’s opladen, maar ook ontladen, afhankelijk van de behoefte aan stroom in het netwerk.

Volgens de gemeente Utrecht zullen er op korte termijn twintig van zulke laadpalen in de buurt verschijnen. Ze worden gekoppeld aan zonnepanelen op huizen van bewoners, daken van bedrijven en openbare gebouwen zoals scholen. De gedachte achter het V2G-systeem is dat zonnepanelen soms meer energie leveren dan wordt gebruikt. Die kan in de accu’s van elektrische auto’s worden opgeslagen. Op een moment dat de zonnepanelen weinig of geen energie leveren, kunnen de accu’s worden ontladen. Op die manier worden pieken en dalen in het elektriciteitsnetwerk gedempt. Volgens de Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk kan het uitrollen van het V2G-systeem over heel Nederland tussen 40 en 60 miljard euro uitsparen, omdat het openbare elektriciteitsnetwerk dan niet verzwaard hoeft te worden.

 

 

Slim netwerk

Het Smart Solar Charging-consortium presenteerde de eerste laadpaal met slim netwerk in Lombok. Het gaat om een samenwerking van General Electric, Nissan Europe, Stedin (netwerkbeheerder), Vidyn (leverancier van verbindingstechnologie), LomboXnet (internetprovider voor Lombok), Last Mile Solutions (beheerder van laadpalen op afstand), de gemeente Utrecht en Economic Board Utrecht. Initiatiefnemer Robin Berg van LomboXnet: “We hebben een slimme koppeling gemaakt tussen de lokale opwekking van elektrische energie door zonnepanelen en elektrische auto’s. Bewoners en bedrijven van de wijk kunnen binnenkort dag en nacht gebruikmaken van lokaal opgewekte zonnestroom, ook als de zon niet schijnt. De laadpalen mogen door iedereen gebruikt worden. Dit systeem zal vrij snel landelijk gaan, denk ik. Het is een particulier initiatief van ondernemers.”

Wethouder Van Hooijdonk: “Nu moet het Rijk ruimte gaan bieden, zodat dit soort experimenten kan groeien. Het investeren in slimme netwerken is een zeer schoon en voordelig alternatief voor de verzwaring van het openbare stroomnet.” Da arvoor zijn aanpassingen van de wet- en regelgeving nodig. Critici van het V2G-systeem stellen dat de levensduur van de accu’s korter zal worden door het frequente opladen en ontladen. Maar wereldwijd zijn veel kennisinstituten en autofabrikanten bezig met het verbeteren van V2G.

Video: Smart Solar Charging in Lombok

Bron: lomboxtv.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels