artikel

Blog: Waarom bestaat uw bedrijf eigenlijk?

infra

“Tjonge… Nou… Daar vraag je wat. Mag ik daar even over nadenken? Je wilt echt weten waaróm? Geld verdienen, vat het wel aardig samen. Dat wil je vast niet horen. Waarde creëren misschien? Is wat algemeen misschien. We hadden zo’n mooie volzin, volgens mij. Eens even op onze website kijken. Kijk, daar staat het al: ‘We willen de wereld mooier maken.’ Dat wilde je toch weten?”

Waarom bestaat uw bedrijf? Ik heb de vraag de afgelopen jaren zo nu en dan aan ondernemers in de bouw gesteld. Dat leverde vaak een hele verhandeling op die dikwijls neerkwam op “bouwen is gewoon een mooi vak”, “mijn vader deed het ook al” of “er moet brood op de plank komen”. Waarom je dat per se moet doen met het bouwen of renoveren van gebouwen of het aanleggen van infrastructuur, daar had echter niemand een antwoord op. “Ach ja, ik had ook bankier of orgelbouwer kunnen worden”, zei zelfs iemand.

Is het erg dat je als ondernemer niet precies onder woorden kunt brengen waarom je doet wat je doet? Simon Sinek, schrijver van het boek ‘Begin met het Waarom’, denkt van wel. Waarom is Apple (ja, daar is Apple weer) zo succesvol?, vraagt hij in een inmiddels klassieke TedTalk. Het is toch ‘maar’ een computerbedrijf? Er is niets dat hem structureel onderscheidt van zijn concurrenten.

Volgens Sinek komt dat doordat ze bij Apple precies weten wat ze doen. Ze zeggen niet: Wij maken geweldige computers. Ze zijn mooi ontworpen, gemakkelijk te gebruiken en gebruikersvriendelijk. Wilt u er een kopen? Nee. Apple zegt: In alles wat we doen, geloven we in het uitdagen van de status quo. Wij geloven in anders denken. Hoe we de status quo uitdagen is door onze producten heel mooi te ontwerpen, simpel in het gebruik en gebruikersvriendelijk te maken. We maken toevallig geweldige computers. Wilt u er een kopen? En dat is het geheim volgens Sinek: Mensen kopen niet wat je doet; ze kopen waarom je het doet.

 

Zou dat in de bouw ook zo werken? Misschien wel. Hoe luidt het antwoord op de ‘waarom’-vraag van een gemiddelde bouwer dan? Zoiets? Wij geloven dat Nederland nog lang niet af is. Het kan altijd beter en mooier. Daarom maken we goed ontworpen, degelijke en energiezuinige gebouwen. Wil je er één kopen?  

Waarom bestaat uw bedrijf eigenlijk?

Martjan Kuit, redacteur Economie bij Cobouw

Reageer onder deze blog of via Twitter op @MartjanKuit of @CobouwNL

Lees ook: Als iedereen precies hetzelfde doet…

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels