artikel

Blog: Een mooi scherm is niet lelijk

infra

Ik moest laatst voor Cobouw weer eens in een uithoek van het land zijn. Dat vind ik nooit erg, niks mooiers dan uithoeken, want je komt altijd wel langs gebouwen of projecten die je kent omdat ze in je eigen krant zijn belicht. Geregeld zie ik zo ook bouwwerken ‘in het echt’ waarover ik zelf een artikel heb geschreven. (Het is namelijk ondoenlijk om voor elk project waarover je schrijft naar de bouwlocatie af te reizen, dat zult u begrijpen.)

Enkele weken geleden was het de bijzondere ‘Botterbrug’ over de A28 bij Harderwijk waar ik onderdoor kwam. Maar nu reed ik vanuit Den Haag naar het zuidelijkste puntje van Limburg en passeerde een ander fraai infrawerk. Het geluidsscherm van 1300 aluminium buizen bij Eindhoven. Een kunststukje, net als de Botterbrug.

Het staat er al jaren, maar ik had het alleen nog maar op foto’s gezien. Wat een prachtig bouwwerk! Dat wil je zien op de snelweg, al was het alleen maar voor de afwisseling. Als je namelijk wilt ontdekken wat voor moois zich allemaal áchter het scherm bevindt, dan kun je beter de snelweg verlaten. Dat is een andere keer misschien weer het doel van de reis. Maar op het zwarte zoab wilde ik nu alleen maar snel van A naar B en dan heb je je ogen vooral nodig om je medeweggebruikers in de gaten te houden.

Ziek van verkeerslawaai

Maar dat buizenscherm kun je goed bekijken. Het duurt namelijk even eer je er voorbij bent en je mag er maar 100. In de auto dacht ik aan een bericht in de krant die ochtend. Het gegeven was al langer bekend, maar kennisplatform voor de infra CROW had wereldkundig gemaakt dat steeds meer mensen ziek worden van verkeerslawaai. Tussen de 600.000 en 800.000 Nederlanders ondervinden ernstige hinder van voorbij razende auto’s. Nu maakte Rijkswaterstaat begin vorig jaar bekend dat de dienst met de wegenbouwsector ultrastil asfalt wil gaan ontwikkelen om zo het verkeerslawaai te beteugelen.

Daar wordt op alle fronten door heel veel partijen aan gewerkt, maar fluisterasfalt zal niet hét wondermiddel zijn voor alle locaties waar het geluid omwonenden gek maakt. Veelal zal een combinatie van maatregelen nodig blijken: een stiller wegdek, gevelisolatie én geluidsschermen. Rijkswaterstaat heeft aangekondigd het aantal schermen langs de wegen in de toekomst te willen beperken als het asfalt steeds stiller wordt, maar dat hoeft van mij zeker niet. Te vaak wordt in mijn ogen de geluidswand gezien als een noodzakelijk kwaad. Een mooi designscherm is juist genieten en verrijkt het ‘snelweglandschap’. Bovendien valt dat landschap nog flink te verrijken als een aantal foeilelijke en al jaren niet meer onderhouden schermen eindelijk eens wordt vervangen!

Jan Sint Nicolaas, verslaggever en coördinator redactie techniek Cobouw

Reageer onder deze blog of via twitter op @jan_sint

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels