artikel

Terugblik december: afsluiten

infra Premium

Terugblik december: afsluiten

Oudere werknemers in de bouw kosten de sector jaarlijks zeker 250 miljoen euro door ziekteverzuim, arbeidsongeschiktheid en verminderde productiviteit. Dat blijkt uit een studie van het Economische Instituut voor de Bouw (EIB).

Directeur Taco van Hoek waarschuwt: als er niets verandert loopt de rekening alleen maar verder op. De discussie over verminderde productiviteit is niet nieuw, maar was nog nooit becijferd. De resultaten kunnen als voer dienen voor nieuw beleid. Volgens Van Hoek zou het goed zijn als er in ieder geval opnieuw wordt nagedacht over de mogelijkheden voor het verlagen van de pensioenleeftijd voor zware beroepen.

Het wetsvoorstel kwaliteitsborging gaat mogelijk helemaal van tafel. Vertrouwelijke stukken, die in handen zijn van Cobouw, maken dat duidelijk. Het probleem zit hem voornamelijk in de veronderstelde  toename van de regeldruk. Die is te groot. Zo groot dat het kabinet zich er niet aan wil branden. Den Haag vecht juist tegen vermindering van de regeldruk. Op zijn vroegst in januari zal minister Blok een knoop doorhakken.

80 banen komen op de tocht te staan

Hegeman+ trekt de stekker uit drie bouwdochters: Nimberg, Hegeman Oost en Hallink&Hammink. De bedrijven zijn volgens bestuursvoorzitter Leo Hegeman structureel verliesgevend. Hij ziet geen andere mogelijkheden meer dan het faillissement aan te vragen voor het drietal. Tachtig banen komen daardoor op de tocht te staan. Voor de overige onderdelen van Hegeman heeft de ingreep geen gevolgen. De orderportefeuilles zijn goed gevuld, verzekert de topman.

In een van de laatste kranten van 2015 plaatst ProRail-topman Pier Eringa vraagtekens bij spoorboekloos rijden. Om de elke tien minuten een trein te laten rijden, vergt volgens hem enorme inspanningen van vervoerders en de infrastructuur. Ondanks de complexiteit zet Eringa het programma hoogfrequent spoor door. Daarvoor is 2,4 miljard gereserveerd.

Ander nieuws in december

Zaanstad wil bouwtaboe slechten

Haagse boortunnel in Mondriaan-stijl

Permanent fonds voor calamiteiten

Beter verdienmodel als aanjager innovatieslag

Beleggers kiezen voor huurwoning in grote stad

Reageer op dit artikel