artikel

Blog: Niksnulopdemeter

infra

Gezellig druk daarboven. Op een hoogte van dertien kilometer vliegt een toestel van Finnair op weg van Helsinki naar Parijs. Even verderop tuft met een gangetje van 820 kilometer per uur Lufthansa van München naar Montreal. Toch handig zo’n app die al het vliegend tuig aan de hemel een naam geeft.

Bij helder weer is het luchtruim een feest van exotische bestemmingen. Ik begrijp de mensen uit Staphorst wel die na iedere TT in Assen hun klapstoeltjes in de berm van de snelweg zetten. Prachtig om te zien, de schier eindeloze rij mafkezen die op hun ronkende motoren voorbijkomen.

Havens hebben eenzelfde soort aantrekkingskracht. Waar komen toch al die schepen vandaan? Waar gaan ze naar toe? Hoek van Holland is een van mijn favoriete plekken in Nederland. Nergens valt het komen en gaan van zeeschepen beter te bekijken.

Zeker, als we ooit echt energieneutraal willen zijn, kunnen we beter allemaal thuisblijven. Mooi nul op de meter zonder rekeningen van brandstoffen. Geen voortjakkerende vliegtuigen daarboven, weg havendynamiek en de klapstoeltjes van Staphorst kunnen binnen blijven.

Maar juist daar waar de meters fel uitslaan, valt het meeste te beleven. Kijk naar het zich voortdurend uitbreidende Schiphol. De luchthaveningenieurs van Naco maken overuren. Even verderop wordt gewerkt aan Zuidasdok. Onder de grond met die A10, om ruimte te scheppen voor miljarden aan nieuwe ontwikkelingen. En al die imponerende wegwerkzaamheden tussen pakweg Hoofddorp en Almere? Die zouden niet nodig zijn zonder de drukke start- en landingsbanen in de polder van de Haarlemmermeer.

Gelukkig geeft Schiphol gas. Dat is goed voor burgers en bedrijfsleven. De luchthaven verwelkomde vorig jaar 55 miljoen passagiers, 2,7 procent meer dan in 2013. In Europa staat vliegveld Heathrow in Londen eenzaam aan de top met 73,4 miljoen reizigers. Ook Charles de Gaulle (Parijs, 63,7 miljoen) en Frankfurt (Duitsland, 59,4 miljoen) zijn een maat groter dan Amsterdam Airport. Maar kijk naar al die andere. Madrid, Rome en Wenen kunnen niet aan Schiphol tippen. Wat opvalt is dat Londen drie grote luchthavens heeft in de Europese top twintig. Dat verklaart waarom de woningen in de Britse hoofdstad meer waard zijn dan waar ook elders.

Theo Leoné, verslaggever Economie 

Reageren op deze blog? Dat kan via t.leone@cobouw.nl of via Twitter op @Theo_Leone 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels