artikel

‘Stop met kansloze asfaltimitaties’

infra Premium

‘Stop met kansloze asfaltimitaties’

Met de huidige kennis en modellen is beton kansloos in de wegenbouw. Maar beton heeft bijzondere eigenschappen. “Combineer die eens met de eigenschappen van asfalt”, zei adviseur geluidsbeheersing Wim van Keulen op de Betonwegendag.

“Blijf niet hangen in kansloze imitaties van asfalt”, aldus Van Keulen van Vankeulen Advies uit Vlijmen. Als voorbeeld noemde hij de ontwikkeling van zeer open beton (zob), naar analogie met zeer open asfaltbeton (zoab). “Zonder nieuwe ontwikkelingen zal beton niet meer in de wegenbouw worden toegepast.”

Bijzondere eigenschappen van beton zijn onder meer de vormvastheid en de duurzaamheid (in de betekenis van ‘durability’, het hebben van een lange levensduur). Bovendien kan beton ter plekke gestort of geprefabriceerd worden. “Laat beton concurreren op zijn eigenschappen. Doe eens wat met betonwegen, zoals het toepassen van een textuur, geperforeerde lagen (dat is iets anders dan zeer open beton) of grinden, het fresen van fijne sleuven. Het laatste wordt met goede resultaten toegepast in België. De betonwegen stralen veel geluid af. Op de ergste punten heeft grinding tot een flinke geluidsreductie geleid. Ook in de Verenigde Staten bestaan veelbelovende projecten”, aldus Van Keulen. Maar om autowegen te ontwikkelen met geluidstechnisch even goede prestaties als van meerlagig zoab, moeten beton en asfalt gecombineerd worden, stelt de adviseur geluidsbeheersing.

“Neem bitumineuze inlays (tegels) op in beton. Of betonnen inlaysin zoab”, liet Van Keulen zien. “Nog beter, neem helmholtzresonatoren op in de tegels. Ik heb eraan gerekend en het is wat mij betreft de hoogste stand der techniek. De akoestische prestaties zijn vergelijkbaar met die van het nieuwste zoab en de levensduur is langer.”

“Zwart-wit denken over asfalt en beton heeft geen toekomst. De trend voor asfalt is het accepteren van wat meer geluid en winnen van levensduur. De trend voor beton is wat minder geluid en het accepteren van wat minder duurzaamheid. Ik zeg: combineer deze twee trends. Ik weet dat het onderzoek complex en duur wordt, maar proefvakken kunnen tegen beperkte kosten direct vanuit de computer worden uitgevoerd. Het is een kwestie van volhouden! Met durf kunnen we de opgaande lijn voortzetten.”

De Betonwegendag werd gehouden door het Cement- en Betoncentrum, de commissie Cementbeton Wegenbouw van Bouwend Nederland en het kennisplatform CROW.

Reageer op dit artikel