artikel

Rotterdam test innovaties voor de straat

infra Premium

Rotterdam test innovaties voor de straat

Kun je CO2 afvangen met straatklinkers waarin olivijn is verwerkt? Een proef bij ‘Lab op Straat’ moet het uitwijzen. Op de Rotterdamse experimenteer- en testlocatie kunnen straatinnovaties zich bewijzen en zich laten zien aan potentiële klanten.

Op de 120 meter lange teststrook in het Merwe4Havengebied zijn al een lichtgevende bank te vinden, rioolfiltratieputten en lichtmasten die op zonne-energie en LED-verlichting draaien of fijnstof afvangen. Er komt ook nog een verticale tuin, een vlindertuin en een Archimedes windmolentje op een paal. De akoestische prullenbak wil nog niet praten. “Maar dat is binnenkort voor elkaar”, verzekert projectleider André Houtepen (Ingenieursbureau Gemeente Rotterdam).

Meest opvallend is toch de autoweg die dwars door het Improvement Center Openbare Ruimte (ICOR) ligt. Die is veranderd in een lappendeken van testvakken. Gedurende zes jaar wordt de drukbereden teststrook gemonitord door de Hogeschool Rotterdam. Voldoet een innovatieve bestrating niet, dan gaat ze eruit, op kosten van het bedrijf dat het innovatieve product leverde. “Is de proef wel een succes, dan kunnen wij het voorschrijven in onze bestekken”, zegt Houtepen. “Dan wordt het natuurlijk heel interessant.”

Lab op Straat biedt vooral de kans om innovaties zichtbaar te maken. Ondernemers krijgen zelfs veelbelovende vindingen niet verkocht, als ze niet eerder zijn toegepast. Bij ICOR kunnen ze al een jaar na aanleg beschikken over een eerste tussenrapportage van de Hogeschool Rotterdam. De onderzoekers vragen ook aan passerende voetgangers, fietsers en automobilisten wat zij ervan vinden. Bij gebleken geschiktheid wordt een certificaat van goed functioneren afgegeven.

Op de straatweg langs de havenkade liggen momenteel vijf verschillende testvakken. Er zijn betonstraatstenen te vinden met de CO2-vreter olivijn als toeslagstof (Excluton) en extra reflecterende Drainwave-straatstenen met waterdoorlatende viltvoeg op de kopse kant en een waterbergende Aquaflow eronder (Struyk Verwo). Maar er is ook een vak ingelegd met hergebruikte betonstraatsteen en een sectie met speciaal gevormde waterpasserende steen (MBI Beton). Deze GeoRetron heeft afstandsnokken die ervoor zorgen dat regenwater makkelijk wegzakt. Een ondergelegen regenwaterreinigend geogrid van lavasteen helpt ook een handje.

Marktpartijen zorgen bij ICOR zelf voor financiering. De gemeente levert tijd, mankracht en uitvoeringskennis. Lab op Straat krijgt na de bouwvak nog een rotonde, met verschillende soorten innovatief fietswegdek.

Reageer op dit artikel