artikel

Blog: Top- of flopsector?

infra Premium

Blog: Top- of flopsector?

De waterbouwers hebben inmiddels een geheim wapen in de vorm van het predicaat Topsector. Als topsector krijgen ze een extra duwtje in de rug. Het idee is dat goed lopende sectoren nog een extra impuls krijgen in een poging de sector vooral in het buitenland neer te zetten.

Het ambitieuze doel is de omzet tot en met 2020 te verdubbelen en dat lijkt niet eens uitgesloten. Baggeraars en waterbouwers konden rekenen op hun boegbeeld Hans Huis in ’t Veld bij het kunstmatige eiland bij de haven Jakarta, en bij bemiddeling bij de exportfinanciering voor de renovatie van het Suezkanaal. Maar ook het MKB kan rekenen op bemiddeling en ministers zijn op afroep beschikbaar voor handelsmissies.

De tactiek is om van Nederland één grote waterspeeltuin te maken, zodat de spraakmakende voorbeelden echt zichtbaar zijn en zich in de praktijk kunnen bewijzen. Zo zijn er de Zandmotor, aardbevingsbestendige dijken in Groningen, waterzuiveringstechniek Nerada, zilte aardappelen en Blue Energy-proeflocaties op zowel de Afsluitdijk als de Brouwersdam. Via Twitter werd ik aanvullend gewezen op de waterprojecten het Apeldoorns kanaal en het Kennemerstrand als bijzondere voorbeelden. Stuk voor stuk visitekaartjes die Nederland op de kaart zetten als Waterland.

“Het is een misverstand om te denken dat water zichzelf verkoopt als exportproduct”, was de stelling van dit boegbeeld afgelopen week in Cobouw. “Zonder spraakmakende voorbeelden die zichzelf in de praktijk bewijzen is het lastig om innovaties over de grens aan de man te brengen.”

Steuntje in de rug nodig

Is zo’n aanpak ook niet verstandig voor de bouwsector? De sector verdient eerder het predicaat flopsector en weet zichzelf niet eens binnen Nederland te profileren, laat staan over de grens. Waarom is de bouw eigenlijk geen Topsector? De bouwsector heeft dat steuntje in de rug nog heel veel harder nodig dan de watersector. De spiraal om te kwakkelen, morren en aan te modderen moet worden doorbroken en dat kan misschien als de bouw zichzelf uitroept tot Topsector, en nieuw elan weet te creëren, met passie en liefde voor het vak aan de slag gaat en spraakmakende voorbeelden bouwt. De spoorzone Delft, de Markthal of Rotterdam CS zijn toch ook mooie visitekaartjes?

Misschien is verdubbeling van de omzet te ambitieus, maar verdubbelen van de marges lijkt me een mooi doel om mee te beginnen: Door innovaties, slim combineren, door loslaten en nieuwe allianties aan te gaan. Niets is zichtbaarder dan de bouwprojecten die de sector neerzet, maar weinig sectoren zijn zo onzichtbaar als de bouw.

Ingrid Koenen, verslaggever Cobouw

Reageren op deze blog? Dat kan via i.koenen@cobouw.nl of op Twitter via @IngridKoenen

Reageer op dit artikel