artikel

Nominaties voor vindingen tegen wateroverlast

infra Premium

Nominaties voor vindingen tegen wateroverlast

Wateroverlast in uiteenlopende vormen gaf de aanleiding voor ontwikkelingen die zijn genomineerd voor de InfraTech Innovatieprijs.

Houten bouwdelen van onder meer sluizen, bruggen en steigers krijgen gaandeweg nogal te lijden onder het water waarin ze staan en onder het water dat er tijdens een regenbui op valt. Het zijn vooral de verbindingspunten tussen de staande en de liggende delen die op den duur aangetast raken. Dat gebeurt als het water op die verbindingspunten blijft staan. Het hout kan daardoor niet goed drogen en wordt op een gegeven moment murw. Een te hoog vochtgehalte van het hout op de grens tussen water en lucht werkt degradatie van het materiaal in de hand.

Dat is te voorkomen met behulp van de ‘ontwateringsplaat’, een ontwikkeling van TNO en een aantal bedrijven. De plaat wordt tussen de staande en de liggende delen van houten waterconstructies geplaatst, zegt Jan de Jong van TNO. “Dat zijn bijvoorbeeld de staanders en de liggers van een remmingswerk. De plaat komt tussen beide delen en zit vast met hetzelfde draadeinde dat de houten delen met elkaar verbindt.”

De ontwateringsplaat is een schijf met elkaar kruisende sleuven erin. De sleuven voorkomen dat water op de verbindingen blijft staan, zodat het hout sneller droogt. TNO verwacht dat constructies hierdoor ruim twintig jaar langer meegaan. De afwateringsplaat is toegepast in een remmingswerk van De Vries Werkendam voor een brug bij Katwijk. Met die toepassing veroverde de plaat een nominatie voor de InfraTech Innovatieprijs in de categorie Toegepaste Innovatie (stemmen op de innovatieve ontwateringsplaat van TNO kan nog tot 20 januari via deze link, vermeld bij uw stem nummer 39). Op het principe van de afwateringsplaat is octrooi aangevraagd.

Octrooi is verleend op een ontwikkeling van Bytheway uit Ruinen. Het bedrijf is in de categorie ‘Geplande Innovaties’ genomineerd voor zijn Kleiser vr (stemmen op de innovatieve ontwateringsplaat van TNO kan nog tot 20 januari via deze link, vermeld bij uw stem nummer 11). Dat is een aanbouwgereedschap voor een hydraulische graver. Het gereedschap schoont de ruimte onder vangrails op. Daar hoopt zich soms zoveel materiaal op dat regenwater niet kan wegstromen en op de weg blijft staan; met aquaplaning en ongelukken als mogelijk gevolg. Voorheen werd de kans daarop zoveel mogelijk voorkomen met de shop of met een graafmachine. “In beide gevallen laat het resultaat echter te wensen over, omdat de relatief smalle geulen snel weer dichtslibben en bovendien oneffenheden in de berm veroorzaken die de verkeersveiligheid verminderen”, zegt Harm Lotterman van Bytheway.

Praktisch

Met de Kleiser vr zegt het bedrijf samen met Loonbedrijf Kleis en LMB Lotterman een praktischer oplossing te hebben ontwikkeld.

Het aanbouwgereedschap is vervaardigd uit een half rupsonderstel van een minigraver. Het halve rijwerk is een kwart slag gedraaid, zodat de rupsband met de zijkant naar onderen wijst. De rups freest het materiaal los en trekt het de weg op of veegt het achter de vangrail. De begroeiing onder de vangrail wordt er niet door beschadigd; de wortels blijven in tact en het groen kan dus terugkomen. Proeven leren dat het concept werkt, zegt Lotterman: “Het wachten is nu op een project met een grotere lengte om de bijzonderheden verder te onderzoeken.”

Het gereedschap is een variant op de Kleiser die Bytheway eerder ontwikkelde voor het herstel van bermen. Dat is een platliggende grote trekkerband die al draaiend de vlakheid en het draagvermogen van beschadigde bermen herstelt.

Reageer op dit artikel