artikel

Schipstoplijn

infra Premium

Schipstoplijn

Als fervent openbaarvervoergebruiker vind ik niets fijner dan onbezorgd voor werk of privé te reizen met de trein. Lekker veel beenruimte, geen uren van tevoren vertrekken in verband met mogelijke files, niet eindeloos zoeken naar een parkeerplaats met hoge parkeerkosten. Je koopt een kaartje, stapt in, en stapt weer uit op de plaats van bestemming.

Toch is er één traject waarvoor dit ideaalplaatje niet opgaat en dat is de treinverbinding met Schiphol. Als ik voor zaken of vakantie naar onze luchthaven moet, zit ik geregeld in de ‘Schipstoplijn’ vanwege calamiteiten in en rondom de Schipholtunnel. Het gevolg: een gemiste vlucht, ontevreden zakenpartners of erger: een chagrijnige echtgenote.

Voor een goede bereikbaarheid van Schiphol via rails is de Schipholtunnel de single point of failure. Starend naar de langsrazende weilanden, verbaas ik mij: Het kan toch niet zo zijn dat een internationale luchthaven met zo’n 50 miljoen passagiers per jaar, vrijwel onbereikbaar is via de rails? Als ik zelf niet in de Schipstoplijn zit, lees ik er wel over in de krant. Een binnenbrandje, een verdacht pakketje in de tunnel of verkeerd geplande werkzaamheden waarvan op z’n zachtst gezegd wordt dat de timing niet heel handig is voor de reizigers. Als je voor de trein kiest naar Schiphol, wil je niet de ingezette pendelbus die vaak pas na een uur verschijnt. Elke andere grote internationale luchthaven heeft een trein-, én weg-, én metroverbinding. Waarom Schiphol dan niet?

Laatst las ik dat Delftenaren hiervoor een oplossing hebben bedacht: de metrolijn doortrekken van Zuid naar Schiphol. En dat voor minder dan de prijs van een zesde landingsbaan. Laat maar komen, zeg ik! Maar leg die nieuwe railverbinding dan wel los van de Schipholtunnel, of bovengronds aan. Werkzaamheden kunnen dan makkelijker worden gepland. En ook een calamiteitje in de tunnel kunnen we hebben. Problemen op één spoor hebben immers geen gevolgen voor verkeer op het andere spoor. Bijkomend voordeel: reizigers zijn op tijd voor hun vlucht. De Schipstoplijn is dan verleden tijd. Ik kijk er nu al naar uit: op m’n gemak nog even lekker taxfreeinkopen doen en op tijd bij de gate zijn. Ik blij, klant blij en, niet onbelangrijk, echtgenote blij.

Marco Buijnsters, business consultant projectmanagement bij Balance

www.balance.nl

Reageer op dit artikel