artikel

Chinese hsl-treinen snel ontdooid

infra

Chinese hogesnelheidstreinen worden deze winter een stuk sneller ontdaan van sneeuw en ijsklompen. Het Groningse bedrijf Mark Klimaattechniek leverde veertig gasgestookte heteluchtverwarmers voor de 500 meter lange hangar van een hogesnelheidslijn in het noorden van China.

De temperaturen op het Chinese hogesnelheidstraject tussen Shengyang en Harbin duiken in de winter gemakkelijk onder de 40 graden Celsius. De stuifsneeuw ijs- en sneeuwklompen die daardoor aan de treinstellen ontstaan kunnen beschadigingen veroorzaken of ongelukken. De treinen moeten daarom regelmatig van ijs worden ontdaan.

Tot nu toe gebeurt dat door de treintoestellen een verwarmde loods binnen te rijden. Op die manier duurt het echter zo’n negen uur voordat de trein weer kan rijden. China Railways wil die tijd al langer terugbrengen en legde die vraag voor aan de Groningse firma toen het daarmee in contact kwam op een beurs in Beijing. De opdracht luidde om de ontdooitijd terug te brengen tot maximaal drie kwartier. Samen met haar Chinese distributeur werkte Mark een oplossing uit die twee jaar terug al werd beproefd tijdens een bescheiden pilot. Toen die goed uitpakte kreeg de firma uit Veendam de opdracht een aantal ontdooi-stations op een belangrijk knooppunt in Shengyang uit te rusten met de Groningse apparatuur. Voor de winter nog, zodat China Railways er direct van kon profiteren.

In de grote treinenloods in Shengyang is nu een kanalenstelsel aangelegd met openingen waarmee lucht 60 graden onder hoge druk in de wielkasten wordt geblazen. Want vooral daar hoopt de stuifsneeuw zich op en groeit tijdens de soms wel 1700 kilometer lange treinritten aan tot harde ijsklompen. In totaal leverde Mark veertig gasgestookte luchtverwarmers met elk een luchtopbrengst van 20.000 m3/h en een nominaal vermogen van 280 Kilowatt. De beschikbare externe statische druk bedraagt 500 Pascal.

Mark Klimaattechniek richt zich sinds 1945 op de klimaatbeheersing in de breedste zin van het woord: luchtverwarming, stralingsverwarming, ventilatie, luchtbehandeling en warmteterugwinning. Veel kerken in Nederland worden op zondagmorgen voorverwarmd met apparatuur uit Veendam. Volgens Jan Koop Boer van het bedrijf hangt in negen van de tien bedrijfshallen in Nederland een heteluchtverwarmer van Mark. Sinds tien jaar is de firma uit Veendam actief op de Chinese markt. Voor de standaard producten is de Chinese markt volgens De Boer moeilijk omdat er volop lokale concurrenten zijn. Maar voor de speciale producten zoals de verwarmers met hoog vermogen is er veel minder keus en kloppen ze graag aan bij de firma uit Veendam. Mark is in gesprek met China Railways om meer ontdooistations langs hsl-lijnen uit te rusten met heteluchtverwarmers.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels