artikel

Blog: Wachten op goedkeuring

infra

Blog: Wachten op goedkeuring

Met smart wachten diverse bouwers op goedkeuring van de testfase voor de tunnelinstallaties zodat de treinen door de spoortunnel Delft mogen rijden. Pas dan kan het oude tracé dwars door Delft worden gesloopt en het stadskantoor en de overige tunnelbuizen worden afgebouwd.

Afgelopen weekend reed de eerste testtrein door de tunnel met journalisten en genodigden. De machinist had vanaf 7.30 uur alvast een paar proefritjes gemaakt “voor de zekerheid”. We stappen in bij de Gamma op bedrijventerrein Leeuwensteijn en rijden eerst de tunnel en daarna het ondergrondse station van Delft binnen. Het nieuwe station wel te verstaan, dat pas komend voorjaar in gebruik zal worden genomen. Roodwitte afzetlinten verraden nog de laatste werkzaamheden.

De tegenslag voor de bouwers zat vooral in de beginfase, maar sinds 2010 loopt het tunnelproject binnen planning. De conditionering van de ondergrond klopte niet met de cijfers op papier en ook het verleggen van de kabels en leidingen zat behoorlijk tegen. Voor die tegenvallers is vooral het Rijk opgedraaid, maar Delft zit in de maag met tegenvallende vastgoedopbrengsten.

Gemiddeld werkten afgelopen jaren zo’n 300 mensen ‘buiten’ en langs het tracé, maar nu is slechts een enkele bouwkraan en shovel overgebleven van de tientallen die er de afgelopen jaren stonden. De spoortunnel en het station zijn dan ook bouwkundig zo goed als klaar. Het trucje moet vanaf volgend jaar nog wel worden herhaald voor de aanleg van de derde en vierde tunnelbuis. De bouwer is nu nog druk met ophoging van de kade langs de gracht en de afbouw van het busstation en station zelf. Binnen springt vooral het spectaculaire plafond in het oog en het vele mozaïek op de kolommen.

Ingrid Koenen, journalist Cobouw

Lees verder het interview met wethouder Harpe van Delft en de projectmanagers van de spoortunnel

 

De testtrein komt er aan. Eerste keer door de 2300 meter lange spoortunnel dwars door de binnenstad van Delft. Foto: Ingrid Koenen.

 

In de cabine bij de machinist, stoppen bij het nieuwe ondergrondse station Delft. Foto: Ingrid Koenen.

 

De nieuwe stationshal, ontworpen door Mecanoo architecten, heeft een spectaculair plafond en veel zwart/wit/grijs mozaiek, met een knipoog naar het Delfts blauw. Foto: Ingrid Koenen.

 

De fietsenstalling voor 5000 rijwielen was nog nooit zo leeg. Foto: Ingrid Koenen.

 

Oud en nieuw naast elkaar. Het historische stationsgebouw wordt waarschijnlijk een horecagelegenheid. Foto: Ingrid Koenen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels