artikel

Daten?

infra

Daten?

De vrijgezellenmarkt kent wellicht het begrip ‘downdaten’, ik en velen van u waarschijnlijk niet. Downdaten is een hedendaags verschijnsel waarbij vrouwen daten met mannen lager dan hun werk- en denkniveau. U moet hierbij denken aan de vrouwelijke directeur van een wegenbouwbedrijf die gaat daten met een klusjesman.

Er zijn meer hoogopgeleide dames dan heren en dan schijn je als vrouw op zoek te gaan naar alternatieven. Nu kan ik ook wel fantaseren over zo’n stoere gespierde klusjesman met een wasbordje, maar voornamelijk over het uitvoeren van klusjes thuis; dat heeft mijn gelijkwaardig opgeleide partner niet als hobby.

“Om zo’n relatie met ‘niveauverschil’ te laten slagen moet je zorgen dat de nadruk niet ligt op de verschillen, dit zorgt voor een gevoel van vervreemding van je partner”, schrijft een psychologe die zich hierin heeft gespecialiseerd. “Kijk meer naar de overeenkomsten, omdat dit binding en saamhorigheidsgevoel geeft.”

Dat laatste klinkt logisch, is haast een slogan van een vereniging. Ik stel voor dat wij ook hedendaags gaan acteren en een stap maken naar de moderne datingindustrie. Wij gaan vreemd middels een buiten-de-branche-datingsessie. Niet stiekem daten of in het donker, naakt of direct zoenend (dit zijn echt tv-programma’s, dat kan altijd later nog), maar mensen bij elkaar aan tafel zetten in een ‘onlogische’ samenstelling. Uitstapjes buiten de deur schijnen ook bevorderlijk te zijn voor de bestaande relatie, het geeft je nieuwe inzichten. Branche-overstijgend delen dus.

Wat gebeurt er als je een marketingplan uit de kledingindustrie of levensmiddelenindustrie vertaalt naar onze branche? Hoe is hun klantbenadering, relatiebeheer en prijs-kwaliteitverhouding? Het brengt wellicht verrassende uitkomsten en wie weet springt er een vonkje over met verfrissende inzichten. En downdaten? Wasbordjes zijn niet meer van deze tijd, dus vanavond kruip ik weer fijn tegen mijn hedendaagse wastrommel aan en laat de klusjes maar even voor wat het is. Wel zo veilig.

Karin Rog, Commercie & Communicatie TWW, Oldenzaal

Reageren op deze column? Dat kan op Twitter via @KaatRog of via @CobouwNL

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels