artikel

Blog: Top 5 mooiste nieuwe treinstations

infra Premium

Blog: Top 5 mooiste nieuwe treinstations

In het online magazine ‘Reizen met de trein’ werd afgelopen week een ‘Top 5 van mooie stations in Nederland’ gepubliceerd. Het nieuwste gebouw in de lijst, Amsterdam Centraal, werd in 1889 opgeleverd. Zijn er sindsdien geen mooie nieuwe stations gebouwd? Dat lijkt me sterk. Daarom een alternatieve top 5 met de mooiste stations sinds de eeuwwisseling.

Foto: Emil76/Wikimedia Commons

5. Amsterdam Bijlmer Arena

Opgeleverd: 2006

Architect: Arcadis Architecten en Grimshaw-Architects

Hoofdaannemer: Besix Nederland, Buyck Steel Construction

Trein- en metrostation in het stadsdeel Zuidoost in Amsterdam. Grimshaw Architects en Arcadis Architecten maakten in 1997 de eerste ontwerpen voor het complex. Het was het wachten waard, want elf jaar later werd het station uitgeroepen tot BNA Gebouw van het Jaar. Uit het juryrapport: “Het heroïsche gebouw is op alle fronten een toonbeeld van vakmanschap. Het is bovendien een wonder van openbaarheid, dat ver uitstijgt boven zijn functie van vervoersknooppunt. De immense overspanning van de stationskap met zijn dynamiek en expressiviteit zorgen voor een betoverende en aangename ruimtelijkheid en een fenomenaal lichtspel. Over elk detail is nagedacht.”

 

Foto: Spoorjan/Wikimedia Commons

4. Groningen Europapark

Opgeleverd: 2012

Architect: Movares (fietsenberging: Bureau Noordeloos)

Hoofdaannemer: BAM Infra

De naam van dit station is afgeleid van de wijk Europapark. Karakteristiek voor het gebouw is de grote titanium stationskap met een overspanning van 36 meter. De kap bestaat uit twee zijvleugels met overkragingen van bijna 11 meter en een spanwijdte van 13 meter. Alle camera’s, verlichting en leidingen werden vrijwel volledig geïntegreerd in deze vleugels, die onderling verbonden worden door een glazen middendeel dat daglicht toelaat. Op de Dag van de architectuur 2013 kreeg het station de eerste prijs van zowel vak- als publieksjury.

 

Foto: Wikimedia Commons

3. Helmond Brandevoort

Opgeleverd: 2007

Architect: Magis en Van den Berg Architecten Helmond

Hoofdaannemer: Strukton Bouw en Onderhoud Regio Zuid

Station Helmond Brandevoort ligt in de gelijknamige Vinex-wijk Brandevoort in het deelplan De Veste. Blikvangers zijn twee octagonale torens. Het totale stationscomplex bestaat naast de trap- en liftgebouwen uit een voetgangerstraverse, 90 meter lange perronoverkappingen, geluidsschermen en rijwielstallingen. Het station is, net als het deelplan, gebouwd in de stijl van een 17e-eeuws Brabants stadje. Smaakgevoelig dus. Dit is bewust. De gemeente Helmond benadrukte bij de start van het project dat “standaard oplossingen” vermeden moesten worden. Het station moest de parel van de wijk worden. Met subsidies van de provincie werd, zoals dat zo mooi heet, “ruimte gecreëerd om bijzondere kwaliteit te genereren”. Het project werd genomineerd voor de architectuurprijs Helmond.

 

Foto: Spoorjan/Wikimedia Commons

2. Barneveld Noord

Opgeleverd: 2013

Architect: NL Architects

Hoofdaannemer: Strukton

Persoonlijke favoriet van schrijver dezes. Een designpareltje op het verder ontzettend treurige industrieterrein Harselaar. Tot voor kort moest Barneveld Noord het nog doen met een – alleen ’s nachts erg mooi – Transferium, maar in 2013 kreeg de pleisterplaats een stationsgebouw van zwarte zeecontainers. Het pand is geïnspireerd op een klassiek stationsgebouw. Drie zwevende containers vormen het ‘dak’ van het station en de klokkentoren bestaat uit een verticaal geplaatste langere container. In twee dakcontainers bevinden zich onder meer de installaties en opslag. Het toilet zit in de toren.

Foto: Spoorjan/Wikimedia Commons

1. Rotterdam CS

Opgeleverd: 2014

Architect: Team CS: een samenwerking tussen Benthem Crouwel Architekten, MVSA Meyer en Van Schooten Architecten en West 8 Urban Design & Landscape Architecture.

Hoofdaannemers: Ballast Nedam, BAM Civiel BV, Besix, Van Gelder, Van Hattum en Blankevoort, Iemants NV, Kone, De Meeuw, MNO Vervat, Mobilis TBI

Misschien wel het meest gehypte station van de laatste jaren. Een usual suspect ook, in lijstjes als dit. Behoort met De Markthal en De Rotterdam tot de nieuwe publiekstrekkers van de Maasstad. En ja, bijna iedereen die ik op Twitter vroeg een ‘mooi recent station’ te noemen kwam met Rotterdam Centraal op de proppen. Het is een ruimteschip, zeggen sommiggen. Een ufo. Patatzak. Haaienbek Of gewoon Station Kapsalon. Het is een gebouw waar werkelijk alles al over gezegd en geschreven is. Dus.

Bent u het niet eens met deze lijst? Geen paniek. Aanvullen mag. De stations in kwestie moeten al wel zijn opgeleverd. Mede daarom staan meesterwerkjes-in-wording Arnhem Centraal, Zwolle, Den Haag Centraal en Utrecht Centraal niet in deze lijst. De originele ‘Top 5 van mooie stations in Nederland’, met onder meer Groningen, Valkenburg en Den Haag HS, vindt u hier.

Martjan Kuit, redacteur Economie bij Cobouw

Reageer onder deze blog of via Twitter op @MartjanKuit of @CobouwNL

Reageer op dit artikel