artikel

Belijning van druppels laat water door

infra

Belijning van druppels laat water door

Ballast Nedam past op het nieuwe gedeelte van de A4 bij Steenbergen een voor Nederland nieuw type wegbelijning toe. Hierbij worden de thermoplast-strepen en -lijnen niet als massief vlak aangebracht, maar in de vorm van druppels.

Na een lang certificeringstraject is het product ViziSpot type II wegmarkering van de Deense fabrikant LKF goedgekeurd voor toepassing op de Nederlandse wegen. Het product is uitvoerig getest op een proefvlak bij de Nederlands-Belgische grens en wordt in België en ook Duitsland al langer toegepast. ViziSpot verschilt in elk geval op twee belangrijke punten van de ‘gewone’ thermoplast zoals dat op de Nederlandse wegen ligt. Chris Gerritsen van importeur BRTC: “Zo is de reflectie veel hoger, doordat het materiaal 50 procent glasparels bevat. De traditionele thermoplast bestaat maar voor 20 tot 25 procent uit glasparels.”

De glasparels moeten een reflectiewaarde scoren van meer dan 100 mcd (millicandela) bij droog weer en 35 mcd onder natte omstandigheden. De nieuwste variant haalt volgens Gerritsen een waarde van rond de 500 mcd. Ook qua stroefheid scoort ViziSpot ruim boven de eisen.

Maar de meest opvallende eigenschap is dat geen massieve witte streep op het asfalt wordt aangebracht, maar een druppelstructuur met tussenruimten. Het nadeel van een massieve streep is namelijk dat regenwater erop blijft liggen, wat de werking van de glasparels teniet doet. Hierdoor is in het donker bij regen de markering slecht zichtbaar. Bij ViziSpot laat de belijningsmachine ruimte tussen de ‘druppels’ thermoplast, zodat het water direct via het wegdek wordt afgevoerd. De wegenbouwer kan het werk uitvoeren met een standaard belijningsmachine. Alleen de ‘spuitkop’ moet hij verwisselen. Na het aanbrengen wordt de belijning nog nagestrooid met glasparels.

De levensduur van de druppels zou gelijkwaardig zijn aan die van de massieve belijning: zes à zeven jaar. Doordat uiteindelijk minder materiaal wordt gebruikt, pakt toepassing van de druppelstructuur volgens Gerritsen voordeliger uit. In bochten komt uit oogpunt van veiligheid een extra brede kantlijn van 30 centimeter. Gerritsen: “En natuurlijk past het product goed in het beleid om steeds minder straatverlichting te laten branden.”

Ballast Nedam brengt de innovatieve belijning over een lengte van circa 15 kilometer in beide richtingen aan op het nieuwe gedeelte van de A4 Dinteloord-Bergen op Zoom.

 

Door de ruimte tussen de druppels kan het regenwater goed weg. 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels