artikel

Zeiler’s idee: laag water onder brug

infra Premium

Zeiler’s idee: laag water onder brug

Carolus Poldervaart woont op een antieke klipper. Hij kent de lange wachttijden bij de Haringvlietbrug als zeiler en automobilist. Zijn oplossing: verlagen van de waterspiegel onder de brug met een ‘kantelsluis’.


De meeste grote jachten zijn niet gebouwd op het strijken van de mast, om onder een brug door te kunnen varen. Zij moeten soms uren wachten tot de brug opengaat. Is het eenmaal zover, dan vormen zich files op de autoweg. Daarvoor heeft Poldervaart, ingenieur bij Royal HaskoningDHV in Rotterdam, een oplossing. Het is een grote stalen buis in het water onder de brug, ingericht met twee watergangen voor de scheepvaart in twee richtingen. In de ruststand staat het water in beide gangen 4 meter lager dan de waterspiegel daarbuiten. De buis kan om zijn as draaien, waardoor het water in de ene gang 8 meter lager komt te staan dan de waterspiegel daarbuiten, in de andere even hoog. Telkens vijf zeilschepen kunnen achter elkaar aanmeren. Zij worden mechanisch onder de brug door getrokken. De buis draait terug en de zeiljachten kunnen naar buiten varen.

Waterdichte put

“Hij steekt wel diep, de kantelsluis”, zegt Poldervaart over zijn vinding. “Het Haringvliet is zo’n 11 meter diep, dus je moet een sleuf graven van een meter of 13. Ik weet niet of dat geohydrologisch kan, misschien moet een waterdichte put gemaakt worden. De kantelsluis wordt verankerd met spudpalen, net als een ponton. In verband met het leggen en onderhouden moet de sleuf of put tweemaal zo lang zijn als de kantelsluis.”

Weinig energie

Het bouwen van de constructie kost zo’n 60 miljoen euro. Maar uit een maatschappelijke kosten- en batenanalyse blijkt dat de kantelsluis over een periode van 25 jaar per saldo 100 miljoen euro oplevert. De kantelsluis gebruikt weinig energie. Hij wordt in drie minuten 32 graden om zijn as draaien. Onder normale omstandigheden kost dat slechts 0,04 kWh. Op de constructie worden zonnepanelen aangebracht, voldoende voor het kantelen, de verlichting, het openen en sluiten van de sluisdeuren.

“De kantelsluis wordt van staal gebouwd op een scheepswerf”, aldus Poldervaart. “Ik heb beton overwogen, maar het is lastig als de dilataties gaan lekken. Ook aan composiet gedacht, maar voor een goede werking heeft de sluis gewicht nodig. Aan weerszijden van de kantelsluis liggen drijvende steigers, mede golfbrekers. Ik weet dat schippers liever een brug dan een sluis hebben, maar lang wachten willen zeevenmin. Ja, Rijkswaterstaat weet van mijn idee”, besluit Poldervaart.

Reageer op dit artikel