artikel

Nieuwe methode meet droge stroefheid weg

infra Premium

Nieuwe methode meet droge stroefheid weg

Aveco de Bondt mag van Rijkswaterstaat de remvertraging (droge stroefheid) van rijks- en provinciewegen meten op dezelfde manier als waarop de natte stroefheidsmetingen worden uitgevoerd. De metingen gebeuren doorlopend en tussen het reguliere verkeer door.

De droge stroefheid wordt tot nog toe gemeten door een auto zonder ABS te laten optrekken tot 80 kilometer per uur en dan vol op te rem te staan. Een kastje registreert de vertraging van het remmen. “Als je vol in de remmen gaat staan, wil je geen andere auto achter je hebben”, zegt Jolanda Kramer van Aveco de Bondt. “Dus dit soort proeven kun je alleen veilig doen achter een afzetting.” Het afsluiten van weggedeeltes heeft zo z’n nadele, reden waarom Rijkswaterstaat interesse had inmanieren om dat anders te doen.

Onderzoek van onder andere Rijkswaterstaat en TNO leerde dat droge stroefheid net zo kan worden gemeten als natte stroefheid. Dat gebeurt met een speciale aanhanger met een meetwiel. Op bijvoorbeeld een meettraject van 700 meter meet het wiel om de 100 meter de stroefheid over een lengte van 25 meter. De waarden van telkens de laatste 12 meter worden bij elkaar opgeteld, waarna uit de som een gemiddelde waarde wordt afgeleid. Dat getal moet meer zijn dan 6,5 meter per seconde kwadraat. Op deze manier kunnen de metingen ook  gecombineerd worden uitgevoerd, zodat nog maar één voertuigcombinatie nodig is.

Reageer op dit artikel