artikel

Lichtgekleurd asfalt reflecteert licht en warmte

infra Premium

Lichtgekleurd asfalt reflecteert licht en warmte

Lichtgekleurd asfalt bevordert de verkeersveiligheid omdat het licht van lantaarns en koplampen reflecteert en zo de automobilist meer zicht geven op de weg en de andere gebruikers ervan. En op zomerse dagen wordt lichtgekleurd asfalt minder snel zacht omdat het vanwege de reflectie van zonlicht minder opwarmt.

Met uitzondering van de kleur is lichtgekleurd asfalt nagenoeg hetzelfde als zwart asfalt. Witte steenslag, wit pigment en blanke bitumen geven het materiaal een witte aanblik. Dura Vermeer heeft het onder de merknaam Luminumpave inmiddels toegepast op vier proefvakken op de A35 bij Hengelo. In Purmerend en Hoofddorp is het eveneens aangebracht en op de parkeerplaats bij Dura Vermeer voor de deur.

Lichtgekleurd asfalt is in de uitleg van de wegenbouwer reflecterend; het heeft geen lichtgevende eigenschappen. De temperatuur van een wegdek uit lichtgekleurd asfalt kan zomaar 5 tot 10 graden Celsius lager zijn dan de temperatuur op een zwart wegdek kan zijn, zegt Robbert Naus. De innovatiemanager van Dura Vermeer houdt nog wel een slag om de arm omdat de waarden niet volgens een gestandaardiseerd protocol zijn gemeten. Hetzelfde geldt voor de mate van lichtreflectie. Naus: “Wij hebben als eerste lichtgekleurd asfalt gemaakt”, zegt Naus, “maar anderen bieden het inmiddels ook aan. Iedereen meet bijvoorbeeld de lichtreflectie op zijn eigen manier. Voor een opdrachtgever wordt het dan moeilijk een keuze te maken.” Een publicatie van CROW kan daarin volgens hem eenheid brengen.

Lichtgekleurd asfalt is door en door wit. De bijzondere eigenschappen blijven daardoor behouden tot het moment dat het weer wordt weggehaald. “Daarna kan het zonder problemen worden herverwerkt met zwart asfalt”, zegt Naus. Blanke bitumen is net als de zwarte variant een product van de aardolie-industrie. Het product neigt wat naar kunststof en heeft van zichzelf een zonnebloemolie-achtige kleur.

Het blanke bindmiddel, de witte steenslag en het witte pigment maken het lichtgekleurde asfalt duurder dan het zwarte. De meerkosten zijn te compenseren door de deklaag wat dunner te maken zodat er minder materiaal nodig is. Het is ook alleen het bovenste deel van de toplaag die de bijzondere eigenschappen in praktijk brengt. Naus: “In een zoab-laag van 5 centimeter dik heb je 4 centimeter die visueel niks doet. Rond dat feit zijn allerlei varianten te bedenken.”

Behalve een besparing op de energiekosten kan de meerprijs volgens hem ook worden terugverdiend omdat lichtgekleurd asfalt mede door de grotere lichtreflectie tot minder ongelukken kan leiden.

Reageer op dit artikel