artikel

Bitumenemulsie verstevigt zoab-naad van binnen uit

infra Premium

Bitumenemulsie verstevigt zoab-naad van binnen uit

Heijmans werkt naden tussen wegvakken met zoab van binnen uit af met een bitumenemulsie. Het materiaal verstevigt de naden en houdt het afwaterend vermogen op peil. De wegenbouwer won met de methode een gedeelde eerste plaats in een competitie van Rijkswaterstaat.

Zoab is gevoelig voor rafeling, zegt innovatiemanager Gerbert van Bochove van Heijmans, en op de naden is het materiaal daar nog gevoeliger voor. Rijkswaterstaat deed vorig jaar bitumenbanden als afwerking van naden tussen asfaltbanen in de ban. Als het geregend heeft en er schijnt een laagstaande zon op dan zien de bitumenbanden eruit als wegmarkeringen. Dat wordt vooral een probleem wanneer de asfaltspreider geen rechte lijn heeft gevolgd waardoor de in verwarring gebrachte automobilist een verkeerde kant op gaat. Er waren ook problemen met de veiligheid, zegt Van Bochove: “Natgeworden naadbeschermers van bitumen kunnen zo glad worden dat motorrijders erop onderuit kunnen gaan.”

Dat was de reden dat Rijkswaterstaat een competitie uitschreef voor een beter product. Uit de inzendingen selecteerde RWS vijf systemen, waaronder dat van Heijmans, om mee te doen aan een proefvak. Elke partij beschermde ruim 200 meter naad in een proefvak met Zoab op de A59 tussen Waalwijk en Knooppunt Hooipolder. In september wordt nog een inspectie op het proefvak uitgevoerd, waaruit definitief moet blijken of de systemen zonder vervelende neveneffecten afdoende de naden in het wegdek weten te beschermen. Het Heijmans systeem maakt gebruik van een gemodificeerde bitumenemulsie.

Deze emulsie, in de vorm van een watergedragen mengsel, wordt onder hoge druk in de naad gespoten over een breedte van 20 centimeter. Die breedte is gekozen vanwege de schuine afsnijding van de rand die tijdens het wegfrezen van bestaand asfalt ontstaat. De gekozen breedte garandeert dat de hele naad van binnen wordt gecoat. Die coating blijft vast in het wegdek zitten, garandeert Van Bochove: “Zodra het water uit het mengsel is verdwenen resteert een laag bitumen die vast blijft zitten.”

Het aanbrengen gebeurt met bestaand materieel. Dat is met hulpstukken van eigen ontwerp zoals een luchtmes aangepast voor de nieuwe taak. De inzet van bestaand materieel voorkomt dat nog meer materiaal en machines op een wegvak moeten worden gebruikt in de vaak toch krap bemeten ruimte van een werkvak. Een spuitwagen brengt direct na het asfalteren de naadbeschermer aan. De bitumenemulsie wordt daarna beperkt afgestrooid. Rijkswaterstaat heeft onderzoek op de naden in het proefvak laten uitvoeren door TNO. Deze beoordeelde het systeem van Heijmans als de beste kwaliteit. De wegenbouwer deelt die eerste plaats met Esha; leverancier van emulsies.

Reageer op dit artikel