artikel

Jasjes en jarretels

infra Premium

Jasjes en jarretels

Ruim een jaar geleden keek onze doorgewinterde kledingleverancier mij ietwat verwonderd aan. “U wilt een getailleerd damescolbert in oranje met reflectiestrepen? Waarom?”

Tja, misschien omdat het tijd wordt dat de dames met trots over de bouwplaats lopen en niet in oversized mannenjassen? “O, u wilt iets voor dames? We hebben roze helmen en overalls.” Kortom, het was een bijzonder proces, maar mijn unieke jasje is er gekomen. Na het dragen van mijn jasje tijdens de Infradagen in Hardenberg is er echter geen ontkomen meer aan. De dames komen in protest en eisen van hun werkgever ook een charmant en passend jasje. De bestellingen vlogen mij de afgelopen maand om de oren, maar wij maken wegen en zijn geen kledingproducent.

Onze kledingleverancier ziet er nu ook het nut, of de handel, van in. Een andere leverancier werd ook wakker en stuurde een minder ervaren vertegenwoordiger. Met grote boeken vol stofjes voor zich luisterde hij stil naar mijn betoog over vrouwvriendelijke bouwkleding. Dat er nu niemand in de kledingbranche bedenkt dat er een nieuwe markt te ontdekken is. “Er is geen vraag naar mevrouw, geloof ik”. Herkenbaar; geen vraag, geen aanbod. De pull- en push-theorie komt ter sprake.

De jongeman tegenover mij luistert. Of ik nog meer wensen heb? Tja, de volgende beurs moet ik toch weer met iets nieuws komen. Leuk oranje jurkje wellicht met een subtiel reflectiedetail? Soms draaf ik door en dit was zo’n moment. “Het subtiele detail van het jurkje”, stelde ik voor, “verwerken we ook in de band van de bijpassende jarretels”. Toen had ik zijn aandacht. “Ik ga met uw verzoek naar onze directie en kom hier op terug.” Klein beetje shockeren en uitdagen, ik kan er niets aan doen. Ik noem het overigens zelf liever ‘wakker schudden’. Jarretels zijn net als een wals, het effect is al jarenlang ongewijzigd.

Karin Rog, commercie en communicatie TWW, Oldenzaal

Reageer op dit artikel