artikel

Jetta stapt aan boord

infra Premium

Jetta stapt aan boord

Onze branche bereidt zich voor op de winter. Overleven en alle mensen binnen boord houden, dat is de nieuwjaarswens.

Als er wederom een lange winter volgt, gaat dit niet iedereen lukken. Als het moet vragen we (winter)WW aan voor onze mensen. Dat wil je niet als ondernemer, je kunt vaak niet anders. Dat vinden de vakbonden overigens niet. Liever een bedrijf in zwaar weer dan constructief meedenken aan overlevingsmogelijkheden.

Europese migranten onderbetaald op infrastructurele werken, dat is slecht voor ons imago en getuigt van slecht werkgeverschap. Daar mag de vakbond zich druk over maken. Circa 300.000 Oost-Europeanen werken hier, een land met 700.000 werklozen. In Nederland heb je de keuze. Als jij als werkloze een ‘goede’ reden hebt om niet langs de weg te willen werken (en zeker geen 40 uur) dan hoef je niet. En om te voorkomen dat de bouw stil ligt, komen de Oost-Europanen bijvoorbeeld betonvlechten. Blijft feit dat je ze dan wel netjes moet betalen.

Nu iedereen de grens over mag wandelen en een bijstandsuitkering kan aanvragen in Nederland is de volgende doelgroep een feit: de werkloze tijdelijke arbeidsmigrant zonder werk en met bijstandsuitkering, niet de werker, maar de gelukszoeker. Ik voel het volgende verplichte quotum alweer komen, maar staatssecretaris Jetta Klijnsma is eerst. Volgens haar is er op onze schepen nog ruimte. Tafelend met de sociale partners, dus wij waren ook ‘vertegenwoordigd’, heeft zij een plan uitgewerkt. Circa 140.000 mensen met een beperking moeten per 1 januari 2015 aan het werk binnen de reguliere arbeidsmarkt. Weg uit de beschermde wereld naar een prestatiegerichte omgeving, uiteraard onder professionele begeleiding van het bedrijf. Jetta zet ons het mes op de keel als we niet meewerken. Zij zelf doet dat natuurlijk niet, maar de gemeenten mogen deze ambitieuze taak uitvoeren, zij delen boetes uit als wij niet aan het gestelde quotum voldoen. De werknemer met beperking is overigens zelf niets gevraagd, zij moeten ook.

De politiek constateert een probleem en zoekt een schip om het hiermee te beladen, het bedrijfsleven. Al die quota zijn niet nodig, van werk komt werk, voor iedereen. Zorg voor een economische impuls en de vloot breidt zich uit. Echter voor nu: pas op, een schip met te zware lading kan kapseizen. En overigens, als telg uit een vissersfamilie vertel ik u: op een schip werkt iedereen mee. Goede vaart in 2014!

Karin Rog is hoofd Commercie & communicatie bij TWW Oldenzaal

Reageer op dit artikel