artikel

Slaapverwekkend

infra

Slaapverwekkend

Van in het donker rijden wordt een automobilist slaperig. Zodra het donker om ons heen wordt, slaat Klaas Vaak toe. Hij strooit wat korreltjes slaapzand in je ogen, je wrijft en je sluit je ogen.

Volgens experts is dit een van de risico’s, die optreedt als Rijkswaterstaat de lichtjes langs de rijkswegen uitdoet. Een ander risico is dat je een wandelaar op de A-zoveel eerder zou kunnen aanrijden. Eerder las ik al eens dat de lichtjes toch vooral aan zouden moeten blijven, omdat je anders een hoger risico liep tegen een verlichtingspaal aan te rijden. Risicomijding is een belangrijk argument om veel te regelen. Je vraagt je telkens weer af wat er eerder was. Het risico? Of de regelaar? De pogingen van de regelaars om toch de lichtjes aan te houden zijn een achterhoedegevechtje. De argumentatie is immers niet meer ‘zacht’ (energiebesparing), maar ‘hard’: bezuinigen! Bovendien zijn de ANWB en Veilig Verkeer Nederland het ermee eens. Opmerkelijk is eigenlijk dat de bouwers zich niet roeren: geen verlichtingspalen meer, betekent minder werk. Maar kennelijk was Klaas Vaak ook al langsgeweest in Zoetermeer of heeft Maxime een nieuwe strategie.

Qua nieuws waren de afgelopen twee maanden net zoals de temperatuur: loom. Niets te beleven in de bouw- en vastgoed kennelijk. Of toch? Wat me opviel is dat op de plekken waar in de bouw gewerkt werd vooral werd doorgewerkt. Van een bouwvak was niet zoveel te zien. Hoogstens waren er hier en daar wat minder busjes van de ‘regulieren’. De mannen met de busjes met een eigen naam en 06 hebben geen zand in de ogen. Ondernemerschap, daar gaat het om.

Lenny Vulperhorst, Adviseur Andersson Elffers Felix Utrecht l.vulperhorst@aef.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels