artikel

Zoetermeer past als eerste Smart Parking toe

infra

Vialis en Nedap wijzen automobilisten de weg in de binnenstad van Zoetermeer. Dat doen ze voor het eerst met Smart Parking: actuele informatie over beschikbare parkeerplaatsen wordt gekoppeld met elektronische informatieborden langs de wegen naar het centrum van de stad.

Wegwijzers ontbreken tot nog toe in het oude centrum van Zoetermeer, zegt Joep Hintzen die bij Vialis verantwoordelijk is voor dynamische verkeerssystemen. “En dus vinden automobilisten die er niet bekend zijn maar met moeite de weg naar bijvoorbeeld een parkeerplaats.” Vijfentwintig elektronische borden kunnen daar volgens hem verandering in brengen door de autobestuurders de weg te wijzen naar een parkeerplek. Dat blijft vooralsnog de enige taak van de borden. Er zijn plannen om met zulke borden chauffeurs van elektrische auto’s naar de dichtstbijzijnde laadpaal te leiden. “Het blijft een vraag of de bestuurder daar veel aan heeft”, zegt Hintzen. “De informatie leert niet of die paal op dat moment vrij is.”

Vijfhonderd draadloze sensoren brengen straks in Zoetermeer ‘real-time’ het aantal vrije en bezette parkeerplekken op de Pilatusdam, Tempel, Delftsewallen, CKC en Osijlaan in kaart. De sensoren zijn standaard handelsproducten van Nedap. Programmatuur van Vialis bewerkt de signalen tot medelingen. De accu die de sensoren bedient gaat ruim zeven jaar mee. Daarna worden de sensoren vervangen. Hintzen: “Het voordeel van deze techniek is dat de straat niet open hoeft en dat er geen voedingsnetten hoeven te worden gemaakt.” De verschillende onderdelen communiceren door middel van gprs. Het systeem zou halverwege oktober in bedrijf moeten komen.

Zoetermeer meldde zich aan omdat het volgens Hintzen ‘de ict-stad van Nederland’ wil zijn. De gemeente geeft daarmee gehoor aan de wens van het ministerie van Infrastructuur en Milieu om parkeerdata beschikbaar te stellen. Hierdoor kan een vrije parkeerplek sneller gevonden worden zodat de CO 2-uitstoot vermindert. Op den duur komen de parkeerdata ook beschikbaar via een app en navigatiesystemen in voertuigen. Dat draadloze gegevensverkeer laat volgens Hintzen nog wel tien jaar op zich wachten.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels