artikel

‘Afstanddimmer’ regelt lichtmast

infra

Ziut heeft een schakel-dimsysteem ontworpen voor de openbare verlichting langs de rijkswegen. Lichtmasten die gezamenlijk op één kabel zitten kunnen ermee op afstand worden geschakeld of gedimd. De expert in openbare verlichting, verkeersregeling en camerabeveiliging studeert nu op mogelijkheden om het systeem verder vorm te geven.

Het systeem helpt wegbeheerders die led-armaturen toepassen het energieverbruik nog verder te beperken. De markt biedt daarvoor al een aantal dimmers, zegt Edward Neef van Ziut, maar veel wegbeheerders zijn nog niet overtuigd van de robuustheid van deze systemen. “De voorziening die wij ontwikkelden is dat wel”, zegt Neef. “Ons systeem werkt met een gprs-ontvanger/zender in de schakelkast en een speciale ontvanger in de lichtmast. Deze ontvangt zijn commando’s dus via de koperkabel.”

Op die manier kan de verlichting op elk moment op afstand en per schakelkast worden gedimd.

In een aantal proefprojecten werd openbare led-verlichting gedimd tot 28 procent van het maximale vermogen: van 147 naar 28 watt. De verlichting brandde ook tijdelijk op een vermogen van meer dan 147 watt om na te gaan of de armaturen hulpdiensten en wegwerkers kunnen bijlichten. Tijdens al deze testen bleef het systeem steeds stabiel. Bovendien kregen conventionele armaturen met elektronische voorschakelaars geen last van het schakelen of dimmen. Conventionele ballast ondervond daarentegen wel hinder.

Ziut noemt de nieuwe besturing een goed alternatief voor de systemen die momenteel op de markt zijn. Onder wegbeheerders hebben die de naam duur en kwetsbaar te zijn. Anders dan bij de gangbare systemen gaat de sturing maar één richting op: van de dimmer naar het armatuur. Daardoor veroorzaakt de openbare verlichting minder gegevensverkeer. “Dat maakt het nieuwe systeem zeer kostenefficiënt”, zegt Neef. “En de contouren van de weg en de belijning blijven goed zichtbaar.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels