artikel

‘Slim’ stoplicht meet lengte van rij auto’s

infra

‘Slimme’ verkeerslichten bepalen aan de hand van de drukte hoe lang ze op rood of groen blijven staan. Deze vinding van het robotica-instituut van de Carnegy Mellon-universiteit heeft in het Amerikaanse Pittsburgh de wachttijd voor rood tot nog toe verkort met 40 procent, de reistijd van de weggebruikers met 26 procent bekort en de hoeveelheid […]

‘Slimme’ verkeerslichten bepalen aan de hand van de drukte hoe lang ze op rood of groen blijven staan. Deze vinding van het robotica-instituut van de Carnegy Mellon-universiteit heeft in het Amerikaanse Pittsburgh de wachttijd voor rood tot nog toe verkort met 40 procent, de reistijd van de weggebruikers met 26 procent bekort en de hoeveelheid uitlaatgas met 21 procent vermindert. Camera’s en lasers meten het verkeersvolume. Deze techniek is volgens de onderzoekers accurater dan de gangbare techniek met sensoren in het wegdek. De methode van Carnegy Mellon werkt de metingen uit door middel van kunstmatige intelligentie op basis van de verschillende theorieën over verkeersontwikkeling. Aan de hand daarvan communiceren reeksen van verkeerslichten met elkaar. De Australische gemeente Perth gaat het systeem als tweede invoeren.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels