artikel

Mainport Oostenrijk

infra Premium

Mainport Oostenrijk

Wie van Karlsruhe in Duitsland naar Salzburg in Oostenrijk rijdt, ziet het volgende. Weinig onbedorven landschap, maar wel zeer veel wegverbreding en nieuwe aanleg. Honderden kilometers lang.

Bouwkranen in en rond de steden. En vooral, heel veel vrachtvervoerders met nummerplaten uit Midden-en Oost-Europa. Vanwege de files heb je ook ruim de tijd dit op je in te laten werken.

Kort samengevat bouwen de Duitsers een vervoerscorridor van het westelijk deel van Duitsland naar Oostenrijk, Slovenië en Italië. Turkse vrachtvervoerders rijden door tot Triëst en zetten daar hun vrachtje op speciale schepen. De rest tuft via Oostenrijk door naar het oosten (en terug).

De enorme bouw-economische activiteit in Zuid-Duitsland en Oostenrijk imponeert. Alsof daar geen crisis is (geweest). Midden in het centrum van Salzburg is een enorme bouwput. Wie naar dat centrum rijdt, verbaast zich als Nederlander over de nieuwbouw aan winkels, woningen en kantoren. Er wordt niet alleen geïnvesteerd maar ook geconsumeerd.

De resistentie in Oostenrijk voor de crisis wordt vrijwel altijd verklaard vanuit drie factoren. De ligging. Als scharnier tussen Oost en West profiteert Oostenrijk van beide werelden. Het is een nieuwe mainport. De tweede factor is de structuur van de bankensector in Oostenrijk. Daar zijn minder risico’s genomen, er is bank- geheim en (systeem)banken zijn daar niet (bijna) omgevallen. De derde factor is de arbeidsmarkt. Er is een sterk accent op scholing die nauw verbonden is met werk. Jongeren komen via leerwerkbanen aan het werk.

De jeugdwerkloosheid in Oostenrijk is de laagste van Europa. Op dat laatste punt doen wij het ook nog steeds in Europees perspectief niet slecht. De combinatie van scholing en werken hebben wij ook. Het ligt dit keer aan de ligging, maar natuurlijk vooral aan de ellende in onze bankensector.

Lenny Vulperhorst, adviseur Andersson Elffers, Utrecht

Reageer op dit artikel