artikel

Spoorwegballast stuift minder door sproeier

infra Premium

Ballast lossen voor spoorwegprojecten is een stoffig werkje. Besproeien van de stortopeningen van de ballastwagons vermindert de kans dat spoorwegwerkers schadelijk kwartsstof inademen.

‘Totaalleverancier’ Voestalpine Railpro wil driehonderd ballastwagons voorzien van een sproei-installatie. Elke wagon krijgt een eigen watertank met toebehoren die tijdens het lossen van de ballast het stof doen neerslaan.

Het resultaat wordt ingezet als Stof­ArmLosTrein oftewel SAL-trein. Het is de tweede variant waaraan het bedrijf werkt. In de eerste leverde een tankwagon in het midden van een reeks ballastwagons sproeiwater. Dat bleek in de praktijk niet zo handig. Spoorwegaannemers bijvoorbeeld konden alleen maar met complete treinen van 36 wagons elk rijden. En het water in de centrale tankwagon en de leidingen kon bevriezen.

In de tweede variant van de SAL-trein kan het sproeiwater niet bevriezen: bij een bepaalde temperatuur loopt de installatie automatisch leeg. “Er zit gewoon leidingwater in dus dat kan geen kwaad”, zegt innovatiemanager Wouter Lampe van Voestalpine Railpro. En omdat elke wagon een eigen installatie heeft is de spoorwegaannemer niet gebonden aan een vast aantal wagons. Het water vermindert de hoeveelheid fijn stof volgens de ‘totaalleverancier’ met ongeveer viervijfde. De eerste wagons zouden eind dit jaar, begin volgend jaar kunnen worden omgebouwd.

De nieuwe SAL-trein is volgens Lampe in Europa de enige in z’n soort, al meent hij te weten dat een Franse partij met een soortgelijk systeem werkt. Technisch gezien lijkt sproeien ook de enige manier om het stof afdoende te kunnen bestrijden. De ombouw van de ballastwagons is evenwel kostbaar en dat verhoogt de huurprijs. Aannemers zijn daardoor minder geneigd de trein onderdeel te maken van een bieding. Spoorwegaannemers, Voestalpine Railpro en ProRail willen de ombouw bekostigen via een speciaal fonds.

Reageer op dit artikel