artikel

Robot doet intrede bij Trelleborg Ridderkerk

infra

Robot doet intrede bij Trelleborg Ridderkerk

Een robot gaat straks bij Trelleborg Ridderkerk de slangen maken waarmee onder andere baggerschepen zijn uitgerust. Zodra de software voor zijn besturing klaar is, kan hij aan de slag.

Met de machine maakt de rubberfabrikant een belangrijke innovatieslag. “Die slangen produceren we nu nog handmatig, al vijftig jaar op dezelfde manier. Om de kwaliteit te garanderen, worden ze echter behoorlijk overgeëngineerd. De software van de robot kan de benodigde samenstelling van de slangen veel nauwkeuriger berekenen, waardoor we ze uiteindelijk honderd procent reproduceerbaar en lichter kunnen vervaardigen”, licht directeur verkoop en marketing Ruud Bokhout toe.

Rubber is de kurk waarop Trelleborg Ridderkerk drijft. Zo staat de onderneming garant voor een waterdichte afsluiting van onder andere de kering die bij Venetië wordt gebouwd en die ervoor gaat zorgen dat het San Marco-plein gevrijwaard blijft van overstromingen. In Ridderkerk draait de productie momenteel ook volop voor het megaproject Hong Kong-Zhuhai-Macau. Deze 30 kilometer lange oeververbinding over de monding van Pearl River kent, naast een brug en twee kunstmatige eilanden, de langste afgezonken tunnel ter wereld: bijna 7 kilometer, waarvan het midden op een diepte van meer dan 40 meter ligt. Totale kosten: circa 8 miljard euro. De eerste levering van een compleet afdichtingssysteem voor het project is inmiddels gedaan.

Bekijk het bedrijfsfilmpje van Trelleborg

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels