artikel

Nieuwe asfaltlaag op straat Tilburg herstelt zichzelf

infra

Heijmans geeft asfalt zelfherstellende eigenschappen door er een soort Brillo-spons aan toe te voegen. De wegenbouwer legde afgelopen weekeinde een geluidsreducerende toplaag van zelfherstellend asfalt in Tilburg.

Heijmans beproeft ‘stadsvariant’ van zelfherstellend zoab

< vervolg van pagina 1

‘Brillo-spons’ is de interpretatie van marktontwikkelaar Maarten van Santvoort van de staalvezels die zijn werkgever Heijmans aan het asfalt toevoegt. De vezels zijn in bitumen gevat. Dit omhulsel smelt als de staalvezels met een inductietoestel worden verhit. Momenteel bouwt het bedrijf zo’n inductiemachine. Het gesmolten materiaal vult scheurtjes in de asfalt deklaag. Al naar gelang het aantal behandelingen krijgt het materiaal zijn oorspronkelijke sterkte terug.

Met een beetje fantasie is asfalt altijd zelfherstellend, meent Van Santvoort. Ook als de zon het wegdek op zomerdagen verhit, smelt de bitumen enigszins en vult zo scheurtjes in het oppervlak. De combinatie van staalvezels en inductiemachine verhit de asfalt deklaag door en door en genereert zo de grootste herstellende kracht.

Heijmans legde vorig jaar het eerste zelfherstellend zoab op de A58 nabij Vlissingen. “Daar valt nog weinig aan te repareren”, zegt Van Santvoort, “ook al hebben we ‘een goeie winter’ gehad.” De 300 meter lange deklaag is niet door de vorst beschadigd “en dat valt in dit geval wat tegen”. De reden is volgens hem misschien dat de staalvezels het asfalt sterker maken. “Daar hebben we eerst niet aan gedacht maar het ligt voor de hand: in beton worden staalvezels gebruikt als wapening.” Zelfherstellend zoab kan volgens Van Santvoort niet in de stad worden gebruikt omdat zoab niet bestand is tegen het draaien en keren van het stadsverkeer.

De wegenbouwer gebruikt korte staalvezels. “Die worden het best verdeeld door het asfaltmengsel.” Dat mengen is vooralsnog moeilijk. Voordat de staalvezels worden gebruiken vormen ze proppen als een soort Brillo-spons. “Die moet je eerst uit elkaar zien te halen.” Het toevoegen gebeurt in de asfaltcentrale.

De ontwikkeling van het zelfherstellende asfalt is onderdeel van het onderzoeksprogramma ‘Self healing materials’. Onderzoekers van de TU Delft stelden de theorie samen. Heij-mans gaf er met Intron en Altravie een praktische invulling aan.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels