artikel

Bezuinigen met reflecterend asfalt

infra Premium

Lichte kunstmatige steenslagen in deklagen worden al decennialang toegepast. De combinatie van led-armaturen met het terugkaatsen van de straatverlichting is nieuw. Een bezuinigingsoperatie in de Friese gemeente Dongeradeel zette de deur open voor een proefproject met een asfaltmengsel met lichtreflectie.

Nieuwe reflecterende deklaag en led-verlichting verlagen lichtuitstoot met 30 procent

Op de rondweg van Dokkum worden drie proefopstellingen aangelegd. Een gedeelte wordt voorzien van een nieuwe deklaag waar straks een 36 Watt Philips Iridium-ledlamp op schijnt. Ook wordt er een wegdeel voorzien van een nieuwe deklaag met de standaard lagedruk natriumlamp SOX.

‘‘We vergelijken dit met de oude deklaag die wordt verlicht door de gewone SOX-armaturen. Wij verwachten dat door een nieuwe reflecterende deklaag en de led-verlichting de uitstoot van licht met 30 procent wordt verlaagd. Wij kunnen dat wel stellen, maar cijfers zeggen soms meer dan woorden. Uiteindelijk willen we overheden over de streep halen”, legt Robbert Dijkema van adviesbureau Tauw uit Assen uit.

De standaard steenslag die op het wegdek in Dokkum ligt, wordt vervangen door een combinatie van een natuurlijke en kunstmatige witte soort. Het betreft hier de natuurlijke steenslag Reflexing White die gemixt is met de kunstmatige Luxovit en Granusil.

‘‘De combinatie moet ervoor zorgen dat de slijtlaag optimaal presteert. Natuurlijke steenslag is onder natte omstandigheden gewoon minder in vergelijking met een kunstmatige soort”, stelt Jan Diemer van KWS Infra uit Leek.

Blank bindmiddel

De bitumen in het oude wegdek worden vervangen door een blank bindmiddel waar witte pigment aan is toegevoegd. Diemer: ‘‘Mengsels met gewone bitumen zijn na de aanleg zwart. Een lichter kleur zorgt voor minder warmteopslag, een afname van spoor- en ribbelvorming, de bitumen verouderen minder snel en de asfaltconstructie vertoont veel minder vermoeiingsverschijnselen. Na de eerste walsgang is het effect van een gedeelte dat met een witte steenslag is ingestrooid, al waarneembaar.”

Aanvankelijk zou de aannemer volgens het bestek van de gemeente voor de aanpak van de weg moeten profielfrezen, plaatselijk bakfrezen en bij scheurvorming de wapening in bakken moeten aanbrengen. De bakken worden gevuld met 50 millimeter AC 16-bindmiddel, waarna vervolgens een deklaag van 40 millimeter SMA-NL 11B wordt toegepast. ‘‘Vanwege de aanwezige schadebeelden en de opdracht om op openbare verlichting te sparen, hebben we hier van afgeweken. Rijbaanbreed verwijderen we nu 95 millimeter asfalt door middel van frezen. Vervolgens brengenwe een Konwé Base als tussenlaag van 60 millimeter en een KonwéBright SMA 11B als deklaag van 35 millimeter aan. De Bright is een verzameling van deklaagmengsels met een betere lichtreflectie.”

Interessant

Over de asfaltlaag worden de steenslagen gestrooid. De uitkomsten van de proef zijn volgens Jan Diemer voor KWS erg interessant. ‘‘Over twee weken nemen we samen met Roelofs en Oosterhof-Holman de nieuwe strooimachine ‘Chipspreader’ in gebruik. Die kan steenslag tot 4 meter breed over het wegdek verspreiden. Nu is het hopen op opdrachtgevers die net als de gemeente Dongeradeel de stap naar een reflecterende asfaltlaag durven nemen.”

Reageer op dit artikel