artikel

Snelheidsremmer van beton helpt wielrenners

infra

Demontabele betonnen snelheidsremmers maken de openbare ruimte vrij van obstakels die de organisatie van evenementen hinderen. Struyk Verwo Infra levert deze voorzieningen momenteel aan de provincie Limburg.

De internationale wielerorganisatie UCI wil geen obstakels in het wedstrijdparcours. De provincie Limburg heeft om die reden twee demontabele komremmers en middengeleiders laten plaatsen in de N590 tussen Vilt en Berg en Terblijt. Een derde constructie wordt eind november ook nabij de Cauberg geplaatst. In september volgend jaar worden ze tijdelijk verwijderd om de weg vrij te maken voor de wielrenners die meedoen aan het WK wielrennen.

Elke demontabele komremmer bestaat uit zestien elementen van zelfverdichtend beton die met elkaar een soort druppel vormen. Zo’n druppel waarschuwt autobestuurders dat ze de bebouwde kom naderen en hun snelheid moeten aanpassen. Het grootste element van de druppel weegt ruim 4 ton. De elementen haken in de lengterichting in elkaar. Om de stroefheid te bevorderen en eventuele oneffenheden in het wegdek op te vangen, is onder de elementen een rubber mat aangebracht. In voorkomende gevallen kunnen de elementen met een autolaadkraan van de weg worden gehesen.

De provincie Limburg vroeg Struyk Verwo Infra iets te bedenken om de weg te kunnen vrijmaken volgens normen van de UCI. Als voorwaarde gold dat het wegdek op geen enkele manier beschadigd mocht raken. De drie demontabele komremmers kosten de provincie enkele tienduizenden euros per stuk.

Voor wat Limburg betreft is demontage eenmalig. Struyk Verwo Infra hoopt het systeem ook elders te kunnen plaatsen. De producent denkt dan aan onder meer gemeenten die met de elementen een gebied kunnen inrichten voor al dan niet terugkerende evenementen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels