artikel

Emulsieasfaltbeton herstelt gerafeld zoab-wegdek

infra Premium

Een extra kleeflaag helpt om gerafeld zoab weer als nieuw te maken. De laag zorgt voor een betere binding van een laag emulsieasfaltbeton aan het wegdek. Rijkswaterstaat heeft inmiddels ruim 8500 vierkante meter wegdek op die manier hersteld.

Wegonderhouder Coldmix uit Roermond levert het emulsieasfaltbeton als Zoeab+. Dat is een doorontwikkeling van Zoeab oftewel zeer open emulsie asfaltbeton, eveneens een product van Coldmix. Directeur Ton Kneepkens van Infra Quality Support uit Roermond dat wegbeheerders adviseert, hoopt dat Rijkswaterstaat meer wegdekken laat onderhouden met Zoeab+. Het materiaal is inmiddels aangebracht op de A2, A67 en A73.

Eén machine brengt de nieuwe variant van Zoeab+ in één werkgang op een schoongespoten wegdek aan. De machine mengt zand, bitumen, cement en water tot een emulsieasfaltbeton. Het resultaat wordt bij een temperatuur van ruim 40 graden Celsius op het wegdek gespreid. De machine mengt de grondstoffen al rijdend en brengt het ook rijdend aan. Het materiaal verjongt zo het wegdek en corrigeert in de woorden van Kneepkens ‘rafeling’ op zoab.

Over het geheel genomen is de laag binnen een half uur droog genoeg om het verkeer weer te kunnen dragen. De noviteit van Zoeab+ zit in het aanbrengen van een extra kleeflaag. De machine is daarvoor van een speciale sproeibalk voorzien. Het oudere Zoab krijgt daardoor in Kneepkens’ uitleg een extra impuls om het verouderingsproces tegen te gaan. Dat gebeurt enkele seconden voordat in dezelfde werkgang het emulsieasfaltbeton wordt aangebracht. Beide producten worden dus ‘nat in nat’ op het wegdek gelegd waardoor ze beter aan elkaar hechten.

Werkverkeer

De mate van hechting is ook beter omdat er geen werkverkeer over de kleeflaag rijdt en er dus geen materiaal via de banden van de ondergrond verdwijnt. Zoeab+ wordt koud aangebracht. Vergeleken met warm asfalt komt daardoor volgens Kneepkens ruim de helft minder CO2vrij. Het materiaal kan ook bij lagere temperaturen en hogere luchtvochtigheid worden verwerkt. De laagdikte varieert van 5 tot 25 millimeter. De werkbreedte bedraagt maximaal 3,80 meter. Het materieel is gebouwd in samenwerking met de Duitse machinebouwer Schäfer. Dat zijn trucks met opleggers waarin de grondstoffen zijn opgeslagen en het emulsieasfalt wordt gemengd. Coldmix heeft drie van zulke voertuigen. Eén daarvan is voorzien van de sproeibalk voor Zoeab+.

Zoeab+ is een doorontwikkeling van Eab+. Dat materiaal is ontwikkeld voor gerafelde steenrijke deklagen op niet-rijkswegen. Het gaat dan om dunne deklagen en steenmastiek deklagen waarbij hechting van deklaagverbeteringen in Kneepkens’ woorden extra aandacht nodig heeft.

Reageer op dit artikel