Heembouw

Mensen vinden het leuk om bij Heembouw te werken, zo blijkt uit onderzoek. Een groter compliment kun je als bedrijf niet krijgen. Volgens Corporate Recruiter Ghislaine de Lange hebben medewerkers van Heembouw oog voor elkaar en voor kwaliteit. “Innovatie staat hier hoog in het vaandel, net als uitdaging, ontwikkeling en sfeer.”

Het Effectory-onderzoek van eerder in 2017 naar de bevlogenheid van Heembouw-medewerkers spreekt boekdelen. Het personeel van Heembouw scoort bovengemiddeld hoog op werkbevlogenheid en werkbetrokkenheid. “Ofwel, onze medewerkers vinden hun eigen werk leuk én ze vinden ons bedrijf leuk”, zo vat Ghislaine de Lange, Corporate Recruiter bij Heembouw, de conclusies samen.

Heembouw Arbeidsmarkt

Empathisch en ambitieus

Waar zit hem dat in, dat aantrekkelijke van werken bij Heembouw? Volgens De Lange heeft dat onder meer te maken met de authentieke sfeer bij Heembouw en het mensgerichte van de organisatie. In een blog dat ze schreef naar aanleiding van haar eerste honderd dagen bij Heembouw verwoordde ze het zo: “Er zijn veel verschillen te noemen binnen de organisatie en toch zie en ervaar ik een homogene groep. Authentieke mensen die dicht bij zichzelf blijven en in al hun uniciteit iets toevoegen aan dit zo bijzondere collectief. Allen betrokken en bevlogen bij Heembouw en hun baan. Innovatie staat hier hoog in het vaandel, net als uitdaging, ontwikkeling en sfeer.” De Lange voegt daar nu aan toe: “We zijn een heel empathisch bedrijf. Dat bedoel ik niet soft, want we barsten van de ambitie. Maar mensen zijn opvallend betrokken op elkaar, bijvoorbeeld bij verjaardagen en ziekte.”

Heembouw Arbeidsmarkt

Mensgericht familiebedrijf

Een verklaring voor dit onderlinge medeleven is dat mensen bij Heembouw helemaal zichzelf kunnen zijn. “Dat heeft misschien te maken met het feit dat we een familiebedrijf zijn, dat al sinds 1939 bestaat. Familiebedrijven kenmerken zich vaker door een mensgerichte cultuur. Bij ons krijgen medewerkers alle ruimte om toegevoegde waarde te leveren, binnen de kaders van een ‘lean’ gestuurd proces. En uiteraard investeren we erg in opleiding en ontwikkeling. Dat maakt het voor mensen prettig om bij ons te werken.” De Lange typeert Heembouw verder als een organisatie met een langetermijnvisie, met ondernemerschap en ambitie en met een passie voor kwaliteit. “We zijn veel meer dan alleen een aannemer. Onze toegevoegde waarde voor onze klanten ligt in het meedenken van A tot Z. We hebben bijvoorbeeld een eigen architectenbureau, waardoor we veel turn-key projecten opleveren. De eindgebruiker staat centraal in de bedrijfsvoering. We richten ons op werken en wonen en daarbinnen op drie klantgroepen: Wonen, Bedrijfsruimten en Kantoren. Op deze manier creëren we plekken waar mensen willen zijn.”

Heembouw Arbeidsmarkt

Innovatiereactor

Iets wat De Lange in haar blog expliciet noemt en dat volgens haar Heembouw ook goed karakteriseert, is innovatie. “Kwaliteit leveren kan niet zonder innovatie. Bij ons geven we dat heel concreet vorm. Zo hebben we vijf innovatiecoaches die zich met het thema bezighouden. We werken met een zogeheten innovatiereactor. Alle medewerkers vragen we om mee te denken over innovatie, hun ideeën gaan vervolgens door die reactor. Een voorbeeld van een succesvolle innovatie is een rekentool die is ontwikkeld binnen onze klantgroep kantoren. Deze rekentool richt zich op verduurzaming van kantoren en de upgrade van energielabels. Een onderwerp dat erg actueel is vanwege de overheidsmaatregel dat alle kantoren in 2023 minimaal energielabel C moeten hebben. Met de rekentool kunnen wij gebouweigenaren snel inzicht geven in de kosten voor een verduurzaming naar label C of hoger. Via onze website kunnen geïnteresseerden hun gegevens invullen en vervolgens krijgen ze een rapport met de te verwachten kosten per vierkante meter specifiek voor hun gebouw.”

“Medewerkers krijgen alle ruimte om met hun ideeën aan de slag te gaan”

Heembouw Arbeidsmarkt