Werken in de bouw anno 2020

Werken in de bouw anno 2020
Foto: Eva Schweizer

De coronacrisis hakt er stevig in, maar volgens Corinne Meinster van Meinselect is er geen reden om somber te zijn. Bouwbedrijven hebben in de afgelopen tijd namelijk een iets ruimere keuze gekregen uit kwalitatief goede kandidaten. "De markt is in de afgelopen maanden wat meer in balans gekomen."

Natuurlijk is de impact van de coronacrisis op de bouwsector groot. Ineens moest je als bouwbedrijf hygiënemaatregelen volgen op de bouwplaats, waar mogelijk thuiswerken faciliteren, je verdiepen in de NOW-regeling, en ga zo maar door. En hoe zit het met die anderhalve meter als werknemers samen in een busje naar de bouwplaats moeten rijden? Kortom, in korte tijd kwam er extreem veel op bouwbedrijven af.

Geen verontrustende geluiden

Toch is het lang niet allemaal kommer en kwel, stelt Corinne Meinster, eigenaar van Meinselect, bureau voor detachering en werving & selectie in de bouw en het vastgoed. “Natuurlijk zijn er zorgen en ook hoor je geluiden dat de echte klap voor de economie nog moet komen. Desondanks hoor ik geen al te verontrustende geluiden uit de sector. Bedrijven hebben nog goed gevulde orderportefeuilles – weliswaar met wat verschuivingen – en ook zijn de meeste bedrijven positief gestemd. Daarnaast heeft de coronacrisis een interessant bijeffect, namelijk dat de markt meer in balans is gekomen.”

Meinselect-2Meer kwalitatief goede kandidaten beschikbaar

Om die betere balans toe te lichten, grijpt Meinster terug op de situatie in de bouw van (nog maar) enkele maanden geleden. “De markt zat toen volledig op slot. Er was heel veel vraag naar mensen en maar weinig aanbod. Corona heeft de markt in beweging gebracht. De vraag is nog steeds enorm, hoewel er natuurlijk bedrijven zijn die tijdelijk pas op de plaats maken wat het aannemen of inhuren van personeel betreft. Het aanbod van personeel is echter toegenomen. Er zijn projecten stopgezet en tijdelijke contracten opgezegd, waardoor er meer mensen beschikbaar zijn. Een en ander is zo dus wat meer in balans gekomen.”

Kansen voor klant én kandidaat

Dat biedt kansen voor klant én kandidaat, zegt Meinster. “Voor kandidaten geldt onverminderd dat ze relatief eenvoudig aan een nieuwe baan kunnen komen. Voor onze klanten is het meer dan tot voor kort mogelijk om aan kwalitatief goede mensen te komen. Ik adviseer ze dan ook om als het maar even kan gebruik te maken van deze mogelijkheid. Neem als voorbeeld de werkvoorbereiders en uitvoerders, aan die functies was een enorm tekort. Dat tekort bestaat nog steeds wel, maar er zijn meer van deze kandidaten beschikbaar gekomen.”

Op zoek naar de perfecte match

Zelf merkt Meinster die betere balans ook bij Meinselect. “Zo komen er bij ons niet alleen nog altijd vacatures bij, maar ook wordt er meer op vacatures gereageerd.” Heel specifiek richt Meinster zich met haar bedrijf op de bouw- en vastgoedsector. “Al tien jaar willen we in deze branche het verschil maken. Door niet het commerciële belang voorop te stellen, maar juist dat van klanten en kandidaten. Toen we destijds begonnen, hadden we als belangrijkste speerpunten het toepassen van de juiste wet- en regelgeving, het toekennen van een juiste beloning en vooral het vinden van een duurzame match, tussen klant en kandidaat. Dat eerste speerpunt is tegenwoordig minder relevant, want niemand kan meer om het correct toepassen van de regels heen. Maar een juiste beloning en een duurzame match maken ons nog altijd onderscheidend.”

Ondanks corona is de markt in beweging”

Persoonlijk contact meer mogelijk

Zo bezien gooide de coronacrisis ook voor Meinselect flink wat roet in het eten. Als je immers kwalitatief goede matches nastreeft, is persoonlijk contact met klanten en kandidaten essentieel. Dat beaamt ook Meinster. “Zeker, het is ook een tijdje wat rustiger geweest bij ons. Deels door klanten die de inhuur even on hold zetten, maar ook deels door het algemene beleid: afspraken bij ons en bij klanten op kantoor konden helaas even niet doorgaan.” Tot haar grote vreugde is die tijd inmiddels achter de rug. “Die video-afspraken waren best handig, maar toch ben ik er niet zo’n voorstander van. Gelukkig maken we nu dan ook weer face-to-face afspraken met klanten en kandidaten. Uiteraard met inachtneming van de anderhalve meter afstand en ook met bijvoorbeeld flesjes water in plaats van kopjes koffie. Maar toch, het persoonlijke contact is er weer. En we merken ook dat klanten en kandidaten dat prettig vinden. Je kunt net even wat meer vertrouwen bij elkaar wekken. Meer mensen op gesprek betekent in ons geval dan ook dat we meer matches kunnen realiseren. Zo heeft die coronaperiode voor alle partijen zeker ook een positieve kant!”

Dit artikel is gesponsord door Meinselect