partner nieuws

Parkeervak-keynote Carlo van de Weijer over parkeren in de toekomst

bouwbreed 1218

Hoe ziet het parkeren in de toekomst eruit? Het is lastig voorspellen, zeker als je bedenkt dat er veel trends zijn die elk hun eigen invloed hebben op die toekomst. Op Parkeervak 2019 geeft Carlo van de Weijer, directeur smart mobility aan de TU Eindhoven, zijn antwoord op deze vraag. Voor Cobouw licht hij een tipje van de sluier op.

Parkeervak-keynote Carlo van de Weijer over parkeren in de toekomst

“In de toekomst is parkeren niet meer nodig. Er komen zelfrijdende auto’s aan die je komen ophalen, die je vervolgens ergens voor de deur afzetten en daarna doorrijden naar een volgende bestemming. Waar heb je dan nog parkeerruimte voor nodig?” Volgens Carlo van de Weijer, keynote spreker op Parkeervak 2019, is dit een veelgehoorde stelling. Toch is hij het niet eens met deze stelling. “De trend van zelfrijdende auto’s is slechts een van misschien wel 30 trends die de toekomst van mobiliteit en parkeren bepalen. Die moet dus geen eigen leven gaan leiden.”

Libema ParkeerVak

Meer of minder parkeerbehoefte?

Dat laatste kan zelfs gevaarlijk zijn, benadrukt Van de Weijer. “Neem als voorbeeld dat een jaar of 7 geleden overal werd geroepen dat vrachtwagens binnen enkele jaren zelfrijdend zouden worden. Met andere woorden, het had geen zin meer om nog chauffeurs op te leiden, die zouden immers niet meer nodig zijn. Maar kijk nu eens. Die zelfrijdende vrachtwagens zijn er nog lang niet en er is wel een schreeuwend tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Dat tekort zou nog veel groter zijn geweest als we naar die oproep van 7 jaar geleden hadden geluisterd.” De trend van zelfrijdende auto’s die tot minder parkeerbehoefte leiden, moet dus vooral in de context worden gezien. En die context is breed: zo’n 30 trends die ieder afzonderlijk tot meer of minder toekomstige parkeerbehoefte gaan leiden.

Van onstreet naar offstreet

Het is duidelijk dat Van de Weijer bestaande toekomstbeelden nuanceert. Zijn keynote op Parkeervak 2019 wordt dan ook razend interessant. Hij trekt bestaande trends, lijnen uit heden en verleden, door naar de toekomst. Naast de trend van zelfrijdende auto’s is dat bijvoorbeeld die van elektrisch rijden. “Elektrische auto’s zullen definitief doorbreken. Met name op het zogeheten bewonerparkeren heeft dit een grote impact, er zijn bijvoorbeeld voldoende laadpalen nodig. Al met al leidt elektrisch rijden tot een toenemende behoefte aan eigen, gegarandeerde parkeerplaatsen voor bewoners.” De ene trend maakt de parkeerbehoefte groter (elektrisch rijden), de andere kleiner (denk ook aan nieuwe taxidiensten en meer thuisbezorging). Weer een andere trend maakt die behoefte juist anders van aard, zegt Van de Weijer. “Langzame mobiliteit heeft vooral in steden prioriteit gekregen. Daarmee bedoel ik dat steden volop ruimte geven aan fietsers en voetgangers. Dat geeft een gezond en prettig straatbeeld. Auto’s zijn ongewenst, worden als gast beschouwd.” Gevolg: minder auto’s aan de straat, meer auto’s van de straat. “Ofwel, van onstreet parkeren gaan we naar offstreet parkeren. Waar vroeger stadspleinen vol stonden met auto’s, zijn daar nu terrasjes voor in de plaats gekomen. Die auto’s zijn vooral naar parkeergarages verbannen.”

‘Ik zie veel kansen voor parkeergarages’

Autorijden wordt goedkoper

Met ‘parkeergarage’ is het toverwoord eindelijk gevallen. Want terwijl vrijwel alle futuristen, trendwatchers en andere toekomstbeschouwers over enige tijd geen ruimte meer zien voor parkeergarages, ziet Van de Weijer dat juist wél. Hij legt uit: “Als je alle trends naast elkaar legt, dan is mijn inschatting dat er in de toekomst meer parkeerbehoefte zal zijn dan nu.” Dat heeft vooral te maken met het feit dat auto’s – mede door de opkomst van elektrisch rijden – goedkoper worden. “Er is becijferd dat de overheid voor minder geld een private lease-auto aan studenten kan aanbieden dan een ov-jaarkaart. Stom idee overigens, maar wel goedkoper. Met andere woorden, auto’s concurreren sterk met het ov.”

Naast goedkoper worden auto’s steeds veiliger, schoner en comfortabeler. Kortom, autobezit zal toenemen, maar het ruimtegebrek daardoor ook. Dat ruimtegebrek kan volgens Van de Weijer bij uitstek worden opgelost door parkeergarages. “Ik geloof daar echt in. De bereikbaarheid wordt dan wel een uitdaging. Vind maar eens een slimme plek in de stad om die garages te plaatsen. Doodlopende toegangswegen, waar je alleen maar een parkeergarage kunt in- en uitrijden, moeten dan inpasbaar zijn.”

Libema ParkeerVak

Waarde toevoegen aan parkeergarages

Die ene uitdaging daargelaten ziet Van de Weijer vooral kansen voor parkeergarages. “De grootste kans zit hem in het waarde toevoegen aan parkeergarages. Dat kan op tal van manieren. Een garage vol auto’s betekent dat je een enorme reservebatterij tot je beschikking hebt. Daarmee zou je kunnen handelen in stroom. Dat kan lucratief zijn als je weet dat de stroomkosten variabel zijn en je op sommige momenten geld krijgt wanneer je stroom aan het net levert. Een ander voorbeeld: je zou ze kunnen inrichten als grote distributiehubs. Het is een ideale afgeschermde ruimte waar je onder andere pakketdiensten kunt herbergen. Zo zijn er nog veel meer verdienmodellen te bedenken.”

ParkeerVakParkeerVak biedt u als aanbieder op het gebied van parkeeroplossingen, twee dagen lang een platform om uw kennis en kunde te delen met uw doelgroep. Spelers uit het totale veld bezoeken dit event om zich te laten informeren en inspireren door experts in automatisering, betaaloplossingen, bouw en exploitatie. Daartussen mag u dus niet ontbreken. Registreer u nu gratis op Parkeervak.nl

Dit artikel is gesponsord door Libéma Beurzen en Evenementen

Reageer op dit artikel